«Зростатання акцизних податків»
Спрашивает: НиколайВідповідає експерт: Юлія Дроговоз, віце-президент УСПП
Проектом Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України» передбачено запровадження акцизного податку з реалізації через роздрібну торговельну мережу пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, а також нафтопродуктів, скрапленого газу, речовин, що використовуються як компоненти моторних палив. Базою оподаткування є вартість (з податком на додану вартість) цих підакцизних товарів, тобто цей акцизний податок включає раніше сплачений виробниками/імпортерами акцизний податок на виробництво/імпорт таких товарів, що виявляється вже потрійним оподаткуванням. Адже всупереч Податковому кодексу сьогодні на акцизний податок нараховується ПДВ, а тепер ще й запропоновано нараховувати акцизний податок з реалізації.
Це грубо порушує не тільки норми Податкового кодексу України, але й загальні правила оподатковування в усьому цивілізованому світі, головним принципом якого є те, що податки на податки не нараховуються.
Ставка цього податку становить 5 відсотків від вартості (з податком на додану вартість), встановлюються за рішенням сільської, селищної або міської ради у відсотках від вартості (з податком на додану вартість).
Законодавством ЄС такий вид акцизного податку не передбачений. Зокрема, статтями 2 та 7 Директиви Ради ЄС 2008/118/ЕС от 16 грудня 2008 року про загальні умови стягнення акцизів підакцизні товари підпадають під акцизний збір у момент їх виготовленні або їх імпортування.
Необхідно зазначити, що пропозиція з запровадження такого податку відбувається при системному збільшенні ставок акцизного податку на пиво, алкогольні напої та тютюнові вироби, а також на нафтопродукти.
Слід зазначити, що запровадження такого податку та запропонованої системи його адміністрування відволікатиме значні фінансові та матеріально-технічні ресурси контролюючих органів, враховуючі велику кількість потенційних платників. Так, лише на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами станом на 3 квартал 2014 року видано понад 150 тис. ліцензій. Роздрібний продаж пива, нафтопродуктів не ліцензується. За даними операторів ринків, загальна чисельність легальних АЗС/АЗК – понад 7 тис., роздрібних продавців пива – понад 130 тис.
Пунктом 4.1.7.зазначено, що податкове законодавство ґрунтується на принципі економічності оподаткування – установлення податків та зборів, обсяг надходжень від сплати яких до бюджету значно перевищує витрати на їх адміністрування.
За економічною доцільністю та наслідками запровадження акцизного податку з роздрібних продажів підакцизних товарів призведе до:
- збільшення фіскального навантаження на суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері роздрібного продажу підакцизних товарів;
- зменшення обсягів легальних продажів такої продукції, наслідком якого є, у свою чергу, збільшення тіньового обігу підакцизної продукції та обсягів контрафактної продукції та контрабанди;
- створення додаткових перешкод та зниження конкурентоспроможності підприємств роздрібної торгівлі, скорочення кількості таких підприємств;
- збільшення цін на підакцизні товари, особливо в частині цін на нафтопродукти, наслідком чого буде подальше загальне збільшення цін та тарифів;
- опосередковане збільшення фіскального тиску на виробників, зменшення виробництва підакцизних товарів;
- зниження інвестиційної привабливості держави.
19.11.2014 р. КМУ прийнято постанову «Деякі питання запровадження марок акцизного податку нового зразка для алкогольних напоїв і тютюнових виробів» № 627 (далі – Постанова), якою з 1 січня 2015 року запроваджуються марки акцизного податку нового зразка та забороняється продаж марок акцизного податку старого зразка.
Згідно чинного законодавства (постанова КМУ № 1251 від 27.12.2010р.), марка акцизного податку замовляється та 100% оплачується за 2 місяці наперед. (Тобто, для маркування алкогольної продукції у січні 2015 року її необхідно було замовити та повністю оплатити до 10 листопада 2014р).
Однак попередня оплата за марку акцизного податку згідно Податкового кодексу не вважається продажем марки акцизного податку. Продаж марки акцизного податку відбувається ДФС тільки в той момент, коли виробник подає до ДФС заявки розрахунку про кількість марок, довідки про оплату вартості марок акцизного податку та довідки про сплату акцизного податку (в залежності від кількості марок).
Це означає, що з 1 січня 2015 року видача (продаж) марок акцизного податку попереднього зразка зі сховища ДФС буде припинена, кошти виробників ЛГВ, потрачені на марки акцизного податку попереднього зразка, які 100% оплачені, будуть повністю втрачені.
Чинним законодавством не передбачена ані процедура обміну залишків марок акцизного податку попереднього зразка на новий зразок, ані процедура компенсації витрачених коштів виробників у такому випадку.
За інформацією ДФС, нову марку акцизного податку для маркування алкогольних напоїв виробники зможуть отримати не раніше 15-20 січня 2015 року, оскільки ДП «Поліграфікомбінат «Україна» фізично не встигне надрукувати необхідну кількість.
Тож складається ситуація, коли держава стару марку вже не видає, однак і не в змозі вчасно забезпечити новою.
На січень 2015 року буде повністю відсутня марка акцизного податку для маркування алкогольних напоїв, тобто в розпал сезону відбудеться зупинка виробництва алкогольних напоїв, а отже, втрат зазнає і бюджет.
Разом з цим, через падіння обсягів виробництва протягом 2014 року (станом на жовтень на 16% в порівнянні з 2013р), у всіх виробників алкогольних напоїв у сховищі ДФС накопичилися залишки марок акцизного податку попереднього зразка. Тобто оплачені виробниками марки акцизного податку, однак не забрані зі сховища з причин необхідності заплатити в залежності їх кількості акцизний податок до державного бюджету.
Відсутність обігових коштів та дорожнеча кредитних банківських коштів не дає можливості виробникам заплатити наперед акцизний податок до державного бюджету для того, аби забрати усі накопичені залишки вже оплаченої марки до 1 січня 2015 року. У цьому також немає сенсу, адже платити акцизний податок в рази більше ніж необхідно та ніж є реальний обсяг виробництва ЛГВ – абсурд.
Втрати виробників у цій ситуації не покриють запропоноване зменшення вартості марки, яке було метою прийняття постанови уряду № 627 від 19.11.2014р.
Втрати від прийняття постанови
Оплачена марка акцизного податку, яку не буде видано ДФС, обійдеться у втрати на суму близько 20 мільйонів гривень (це лише виробники ЛГВ, а є ще виробники вина та імпортери).
Збитки виробників від простою через відсутність марки у січні 2015 року оцінюються близько 1 млрд. грн.
Збитки державного бюджету тільки у вигляді акцизного податку складуть близько 500 млн. грн. у січні 2015р.
ШЛЯХИ ВИРІШЕННЯ
Дозволити виробникам алкогольних напоїв забрати та використати оплачену ними марку акцизного податку.
Абзац третій пункту 4 постанови КМУ від 19 листопада 2014 р. N 627 «Деякі питання запровадження марок акцизного податку нового зразка для алкогольних напоїв і тютюнових виробів» викласти у новій редакції наступного змісту:
«припинити з 1 квітня 2015 р. продаж марок акцизного податку для алкогольних напоїв і тютюнових виробів вітчизняного та імпортного виробництва, зразки яких затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2013 р. N 188 "Деякі питання маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (Офіційний вісник України, 2013 р., N 24, ст. 808, N 51, ст. 1850)»