Сергій Горішний, Голова Асоціації ліфтовиків України
(з виступу на розширеному засіданні Антикризової ради громадських організацій та правління УСПП 3.12)
Ліфти – це не тільки бізнес, а в першу чергу безпека та здоров’я. З введенням в дію в 2017р. Технологічного регламенту по ліфтам та реформуванням Держпраці (в частині зняття ліфтів з реєстрації та відсутності в прийманні ліфтів інспекції з охорони праці) потенційна небезпека користувачів значно збільшилась. Вона поглибилась і з зміною структури постачальників ліфтів на ринок України.
У 2017р. системний імпорт складав 80%, несистемний – 20%.
У 2019р системний імпорт складав 30%, несистемний 70% (Туреччина, Китай – 50%).
Системним імпортом ми називаємо імпорт у світових виробників, локалізація у яких є не менше 70% (Коне, Шіндлер, Отіс тощо) і сервісні представництва яких є в Україні. Несистемний імпорт – з низькою локалізацією, ліфти зібрані з вузлів різних виробників, в Україні відсутні представництва виробника і належний сервіс.
Відповідно до прийнятого Технічного регламенту оцінка відповідності не враховує вказаних факторів і вироби можна сертифікувати в шахті ліфту – без оцінки проекту, необхідних випробувань і належного сервісу.
Необхідно вимагати у зарубіжних виробників сертифікатів на продукцію – СЕ та місцевих, а потім вже сертифікувати в Україні з врахуванням локалізації виробництва та наявності сервісної бази в Україні.
Заплановані зміни до постанови 687, де виключається первинний огляд ЕТЦ, несе значну небезпеку для користувачів. Не може приймати в експлуатацію продукцію орган, який цю продукцію сертифікує.
Підтримка закону про локалізацію продукції. На сьогоднішній день українські виробники ліфтів забезпечують випуск 50% необхідної для ринку продукції. Враховуючи стан ліфтів та темпи старіння (відпрацювали ресурс більше 60% ліфтів), необхідно збільшити власне виробництво мінімум в 5 разів, що дозволить додатково створити 10 тис. робочих місць.
Сьогодні в деяких місцях України – Львові, Харкові, Дніпрі, Запоріжжі – мають місце поставки ліфтів іноземних виробників за бюджетні кошти. Потрібно примусово виховувати «економічний націоналізм» – ВВП держави залежить від робочих місць, а не від вхідного ПДВ!
Заміна ліфтів в основному виконується за кошти місцевих бюджетів, що призводить до значного відхилення цін на виконання робіт.
Необхідна державна бюджетна програма по заміні ліфтів з затвердженим кошторисом по типам шахт та ліфтів, що значно зменшить корупційну складову.
Без демонополізації енергоринку економіка не буде розвиватися, а робочі місця – створюватися. Енергоринок, де є тільки продавці та транспортувальники – без виробників, провокує значне підвищення цін на енергоресурси та, внаслідок цього, матеріали та комплектацію. Собівартість на продукцію значно збільшується, і в умовах відкритого ринку усі конкурентні переваги – в іноземців.
Наголошуємо ще раз – розвитку ліфтової галузі потрібна окрема державна програма. Готові взяти участь в її розробці.