Іван Пєтухов, президент ГК АДАМАНТ, член Правління ІнАУ, голова комісії з питань науки та ІТ, експерт ринку ІТ
Переконаний, що Закон України "Про запобігання фінансової катастрофи та створенні передумов для економічного зростання в Україні" є насправді катастрофічним для населення та суб'єктів об'єктів малого та середнього підприємництва, оскільки передбачає збільшення фінансового навантаження на економіку і скорочення витрат виключно за рахунок простих громадян і малого бізнесу і нові пільги для олігархів.
Це відбулося у той час, коли вся країна чекала припинення «розпилу» бюджету країни, ліквідацію і відмову від корупційних схем, закриття мздоімних «крамничок» при міністерствах і відомствах, створення Національних іміджевих та культурних програм, заходів з розвитку і підтримці патріотизму, відкриті і прозорі закупівлі, зниження податкового гніту і виведення капіталів з «тіні», а також орієнтири на побудову новогосуспільного ладу, де будеправитинарод, основуякого складесередній клас.
Що ж натомість ми маємо?:
- мільярди, які щорічно "відмивалися" з держбюджету минулою владою, до держскарбниці повертатися не збираються, оскільки Закон не передбачає ліквідацію внутрішніх і офшорних схем ухилення від оподаткування, якими користується виключно великий бізнес. А їх повернення дозволило б збільшити дохідну частину бюджету мінімум на десятки мільярдів грн. При цьому термін набуття чинності "трансферного" закону планується відкласти на рік;
- незважаючи на те, що основні українські фінансово - промислові групи створені на основі видобутку сировини, ставки по платі за використання надр для видобутку корисних копалин або залишаються незмінними (для нафти або марганцевої руди), або підвищуються незначно;
- введення оподаткування відсотків за депозитами в умовах жорсткої банківської кризи, який до того ж фактично вводить доступ податківців до банківської таємниці, призведе до посилення загальної недовіри населення до банків, причому багаті тільки розділять свої заощадження на більш менші суми для зменшення ставки податку на прибуток з 30% на 15%, а бідним залишиться забрати гроші взагалі, крім того, це призведе до подорожчання банківських кредитів з 24% до 28% і вище;
- активізувалися податкові перевірки, існуюча проблема корупції податкових органів набула активної фази загострення, оскільки скасування працівникам Міндоходів надбавки за сумлінну роботу призвело до того, що останні, з метою "компенсації" від законодавчих новацій, всіма можливими заходами вимагатимуть хабара з підприємств, що перевірятимуться;
- підвищення в два рази збору за користування радіочастотним ресурсом (який став найвищим у Європі), без сумніву, призведе до підвищення вартості мобільного зв'язку і мобільного Інтернету для пересічних громадян, які, шукаючи більш економічних варіантів комунікацій, все частіше використовують Інтернет. З підвищенням вартості мобільного зв'язку відбудеться згортання розвитку нових видів зв'язку в Україні і стагнація телекомунікаційної галузі, до речи, однієї з найбільш наукоємних і високотехнологічних сфер вітчизняної економіки.
Як результат, замість розвитку і підйому економіки ми можемо отримати розорення і соціальну напруженість, разом з ними – розмови про нову жовтневу революцію, яку буде змушений зробити середній бізнес, який втратив все що заробив. А революції економіку не піднімають.
Дуже шкода, що уряд з перших днів не змог налаштуватися на «правильну хвилю», яка відродилася в душах людей, очолити і направити енергію на творення. Результатом цього може стати те, що суспільство в черговий раз отримує розчарування і негатив від втрачених можливостей і надій. Але поки пройшло небагато часу і негативні процеси не стали невідворотними – все можна виправити.
Ну і наостанок – за принципом «критикуючи - пропонуй»:
- скасувати прийнятий Закон України "Про запобігання фінансової катастрофи та створенні передумов для економічного зростання в Україні";
- публічно обговорити в суспільстві і прийняти нову спрощену систему оподаткування для підтримки малого та середнього бізнесу;
- збалансувати податковий тягар задля виходу капіталів з «тіні»;
- ліквідувати при міністерствах і відомствах «кооперативи хвіртка»;
- оновити при міністерствах та відомствах діючі склади Громадських рад і дати їм більше прав у контексті діяльності відповідного органу влади;
- створити при КМУ Експертно-аналітичну раду, якій дати право перевірки всіх державних тендерів, для початку – починаючи з січня 2014 р.
Зі свого боку, готовий увійти в цю Раду, не побоюся її сформувати на професійній основі і очолити.
Математика проста: якщо обсяг щорічних закупівель становить 360 млрд.грн., а відкати більше 200 млр.грн. та додати не порахований мною офшор, то Україні, за собівартістю, на закупівлі треба близько 140 мільярдів гривень - от і треба не втратити ці 220 мільярдів!
Суспільство чекає від уряду і Верховної Ради правильних сигналів. Дух нашого народу як ніколи дуже високий, і це запорука успіху при правильному русі з боку уряду і влади. Треба зробити відповідні висновки і робити кроки в правильному для суспільства напрямі.