Звернення
Антикризової ради громадських організацій України,
Українського союзу промисловців і підприємців
щодо підготовки змін податкового законодавства
Промислово-підприємницька спільнота знов вимушена бити на сполох – так звана податкова реформа готується поспіхом, непрозоро, в закритому режимі. Жодного сигналу від влади, що думка бізнесу щодо пріоритетів змін Податкового кодексу, переорієнтації його змісту з відверто фіскального до стимулюючого виробництво почута, не поступило. Це вихолощує саму суть реформи, поглиблює недовіру підприємців до влади, оскільки за мовчанням вони бачать ігнорування критичного стану власних підприємств. Зростає ризик уходу в тінь усіх, хто ще легально працює, подальше поглиблення кризових явищ в економіці.
За таких умов насторожують наміри керівництва Мінфіну та Державної фіскальної служби України ухвалити зміни в парламенті в прискореному режимі, щоб вони набрали чинність під час підготовки Державного бюджету на 2016 рік, хоча закони України забороняють вносити зміни в податкові правила пізніше 6 місяців до початку нового бюджетного періоду.
Дивує організація підготовки доленосних для бізнесу документів. Основним виконавцем є Міністерство фінансів, яке перш за все зацікавлено у збільшенні податкових зборів і демонструє наміри лише посилювати фіскальну позицію під час економічної кризи. Міністерства економічного розвитку та торгівлі, яке повинно бути ближче до реального бізнесу і від його імені замовляти зміни податкових правил, серед розробників податкової реформи немає.
Альтернативну редакцію змін готує комітет ВРУ з питань податкової та митної політики, хоча, на наш погляд, зусилля законодавчої та виконавчої влади у розробці таких важливих для економіки країни документів мають об’єднуватися, а не конкурувати.
Але головним є те, що обидва розробники обійшлися без участі ділової громади, об’єднань та організацій промисловців, підприємців та роботодавців. Формально існуючий експертний пул у складі Європейської бізнес-асоціації та Американської торгової палати при всій поваги до колег не є вичерпаним представником українського бізнесу. Оприлюднена Мінфіном презентація «Податкова реформа – не лише про ставки податків..» не свідчить про участь в її розробці досвідчених практиків бізнесу, оскільки документ є відверто консервативним, в ньому немає якісних і кардинальних змін, а єдиним позитивним моментом є «уточнення формулювань та усунення протиріч» в старої редакції ПК.
Здається, в момент, коли бізнес та суспільство очікує від уряду саме якісних та рішучих змін, які б забезпечили вихід з кризи та економічне зростання, такі «редакційні правки» не на часі.
На погляд представників УСПП та Антикризової ради громадських організацій, єдину гідну концепцію податкової реформи запропонували громадські активісти на форумі 20 серпня, серед яких були й наші експерти. Цей документ ще доопрацьовується, але він містить принципові для бізнесу вимоги: впровадження повноцінного електронного кабінету платника податків, скасування плану штрафів за порушення податкового законодавства, введення відповідальності посадових осіб за неправомірні дії та повне відшкодування нанесених збитків, ліквідацію податкової міліції, розподіл функцій збору податків та розслідування податкових злочинів, вдосконалення електронного адміністрування усіх податків та зборів, стимулювання інвестицій механізмами оподаткування, зменшення навантаження на форд оплати праці до 20 % тощо.
Вимагаємо від відповідальних за розробку податкових реформ представників Мінфіну та комітету ВРУ з питань податкової та митної політики взяти підготовлений діловою спільнотою документ за основу та провести широке обговорення запропонованих змін податкової системи за участі організацій та об’єднань промисловців, підприємців і роботодавців.
Категорично виступаємо проти формального підходу до обговорення, коли заради «випуску пари» уряд дає можливість висловитися усім зацікавленим, але в подальшому змістовні реформаторські ініціативи громади ігнорує.
Не сприймаємо діяльність можновладців в закритому режимі, рішуче вимагаємо ефективного, рівноправного, з високою взаємною повагою діалогу влади і бізнесу. Ухвалення доленосних для соціально-економічного розвитку рішень в демократичній державі не може відбуватися непрозорим антидемократичним шляхом.
В нашій країні, яка переживає найскладнішу економічну кризу, час на помилки та проміжні неточні рішення вичерпався вже давно. Настав момент діяти рішуче і професійно, а це може забезпечити лише досвід та знання промислово-підприємницької громади. Чекаємо від уряду якісних та кардинальних змін, які забезпечать економічне зростання, залучення інвестицій, масштабні зрушення в соціальній сфері, успішне просування до європейських ринків (а з 1 січня 2016р.вступає в силу зона вільної торгівлі з ЄС), принципово інші взаємовідносини держави та бізнесу.