Акцизна політика має бути прогнозованою

Facebook Поділитись

В.О.Хоменко, генеральний директор Асоціації «Укртютюн»

Моє питання буде стосуватися акцизної політики. Таке запитання я ставила ще в 2010 році. Але, на превеликий жаль, нічого не змінилося. Вона сьогодні є непрозорою, непрогнозованою, не враховує такі чинники, як купівельна спроможність населення та рівень оподаткування в країнах сусідів, які мають прозорі кордони з Україною. Це підвищує тінізацію ринку, і нині український споживач фінансує бюджет Росії, Молдови, Білорусії. Чи планує уряд розроблення довгострокової акцизної політики, яка б забезпечувала дотримання принципу стабільності, як це передбачене Податковим кодексом України?

А.П. Яценюк: Декілька слів про акциз. Перше, що стосується процедури справляння акцизу з так званих підакцизних поварів – це відома всім акцизна марка. Ми вважаємо існування акцизної марки абсолютно неефективним, більше того, це створило серйозне підґрунтя для корупції. На засіданні уряду я демонстрував пляшку горілки, на ній акцизна марка, все красиво. Ціна 30 грн. Відомо, що пляшка горілки не може коштувати дешевше, ніж 30 грн, є вартість спирту, пляшки, транспортування, сплачені податки. Зверху акцизна марка, начебто все сплатили. А під ковпачком 5 грн, які повертають покупцю за те, що він купив цю пляшку. З цієї пляшки не сплачено нічого, жодного податку. Тому ми хочемо перевести облік підакцизної продукції виключно в електронну форму, таке доручення отримав керівник податкової служби.

Друге. Органами податкової служби і податкової міліції за останніх два тижні вилучено не десятки, а сотні підакцизних товарів, які виготовляються і виготовлялися на незаконних підприємствах. Ви, напевно, чули з преси, коли тютюнові вироби виготовляються на перевізних заводах, які мають повністю все обладнання та пересуваються з місця на місце, щоб їх не зловила правоохоронна система.

Третє. Неймовірні обсяги контрабанди, в першу чергу з боку країн пострадянського простору. Тому що там цінова категорія зовсім інша. Ми позакривали частину кордонів, відразу ситуація стала краще буквально через три дні. Але проблема контрабанди далі існує.

Четверте питання, це довгострокова політика. Давайте порівняємо конкурентні ринки, візьмемо й російський по алкоголю, по пиву. Усвідомлюю, що аплодисменти від виробників підакцизної продукції ми не отримуємо, якщо збільшено акциз. Колись пляшка пива коштувала 8 грн, буде коштувати 8,5 грн. це ніяким чином не впливає на конкурентні умови. Тому тут треба шукати баланс, ми підтримуємо всіх товаровиробників і будемо їх підтримувати, але я прошу, щоб кожен ніс частину відповідальності за соціальну справедливість в країні.

В.П.Науменко, заступник міністра доходів і зборів України

Хочу доповісти, що вчора ми збиралися з асоціацією «Укртютюн». Ми ознайомлені зі всіма проблемами щодо ввезення продуктів та сировини. Ми домовилися підписати меморандум щодо взаємодії між Державною митною службою та асоціацією «Укртютюн», щоб разом викривати існуючі схеми ввезення, компанії, які ввозять товари контрабандним шляхом. Митницям дані доручення посилити контроль за доставкою цих товарів, унеможливлювати перерваний транзит, реекспорт тощо. Ми знаємо, як працювати, і будемо обмінюватися інформацією, будемо чекати від вас цінової інформації щодо товарів, які ввозяться в Україну контрабандою, щоб не допустити втрат державного бюджету.

А.К Кінах: Це дуже серйозна проблема, яка, безумовно, вирішується не одномоментно. Але акцизна політика повинна бути прогнозованою, виробництва повинні мати фінансові плани, програми розвитку і так далі. Коли приймається рішення щодо рівня акцизів на товари споживання, необхідно робити дуже серйозні техніко-економічні розрахунки з прогнозами наслідків, як це впливає на платоспроможність споживача. Для України це питання дуже чутливе, бо у наших громадян в абсолютній більшості немає запасу міцності з платоспроможності. І коли цей баланс порушується, зразу з’являються умови для контрафакту, контрабанди, бо споживачі тяжіють до більш низької ціни. Повинен бути комплекс заходів щодо зростання прозорого виробництва і зниження ніші тіньового ринку. Ми готові працювати в цьому напрямку.

В.О.. Хоменко: Ми готові до запровадження електронної марки на базі технології codentify, ми вже рік вивчаємо цю технологію і можемо надати пропозиції, зробили низку презентацій з цього приводу.

А.П. Яценюк: Дякую за підтримку ідеї електронної марки.