Юлія Дроговоз, голова Комісії УСПП з питань економічної політики
1 березня 2014 року на підставі Постанови ВРУ № 4280 від 26.02.2014 р. Кабінетом Міністрів України було ухвалено рішення про ліквідацію Міністерства доходів і зборів України.
Єдина структура, яка поєднувала роботу податкової та митної служби, дозволяла вивести податковий та митний контроль на більш якісний рівень, подолавши неефективність комунікацій між двома окремими відомствами, дозволивши оптимізувати процедури податкового та митного контролю, спростивши їх і для платників податків в тому числі, припинила своє існування.
Всі застереження громадськості та бізнесу щодо поспішності такого рішення та необхідності збереження податкового та митного органів у складі однієї служби з перепідпорядкуванням її Міністерству фінансів України не були почуті.
Всі доводи стосовно необхідності збереження інформаційних ресурсів, які були інтегровані в єдину інформаційну систему, більш оптимальної організаційної структури, яка дозволила в свій час скоротити близько 5,8 тис. осіб працівників митної та податкової служби, також не були прийняті до уваги.
Ще одним питанням, яке до цього часу не вирішене, є виконання податковими органами функцій адміністрування єдиного соціального внеску. Протягом не одного місяця в 2013 році проходив процес передачі особистих рахунків платників податків від органів Пенсійного фонду до органів доходів і зборів. Цей процес супроводжувався помилками, пов’язаними з самою передачею особистих карток (зокрема, були випадки, коли частина даних не була перенесена в облікову систему органів доходів і зборів), проблемами в перехідний період з подачею звітності та зі сплатою єдиного соціального внеску, що супроводжувалось застосуванням до платників податків штрафних (фінансових) санкцій; зміною рахунків зі сплати єдиного внеску (зокрема, ускладненим процесом повернення коштів, які помилково надійшли на старі рахунки).
Переживши перехідний період та навівши лад з декларуванням та сплатою єдиного соціального внеску, платники податків відчули полегшення, оцінили ефективність адміністрування єдиного соціального внеску органами доходів і зборів.
Так, найбільшою перевагою стала подача звітності в єдиній інформаційній системі (через єдине вікно), що скоротила витрати часу та спростило процедуру надання звітності. Крім цього, платники податків отримали можливість користуватися електронними сервісами Міністерства доходів і зборів, зокрема, електронним кабінетом, який надає можливість проведення звірок за всіма податками і зборами, отримання інших довідок та повідомлень з питань адміністрування податків і зборів. Нині це все знівельовано, ми повернулися назад і знов примушені боротися з труднощами.
Передача функцій адміністрування єдиного соціального внеску Пенсійному фонду буде супроводжуватися новими проблемами для платників податків, поверненням до застарілих форм спілкування з пенсійними органами з питань надання звітності та сплати внеску, збільшить витрати часу платників податків на ці процедури.
Передача функцій адміністрування єдиного соціального внеску органам пенсійного фонду є кроком назад, це зайве витрачання часу та коштів держави на процедури, які є менш ефективними, які є не на часі з урахуванням складної економічної і політичної ситуації.