Парламент прибрав останній бар’єр для корупційного свавілля чиновників. Верховна Рада України проголосувала у другому читанні законопроект № 2423, який посилює контроль за власністю чиновників, їхніх родичів та наближених до них осіб. За ухвалення відповідного законопроекту проголосували 240 народних депутатів. Як вважають автори закону, його метою є запобігання корупції, забезпечення відкритості та прозорості правовідносин у суспільстві, а також встановлення громадського контролю за чиновниками. Закон, на їхню думку, полегшить процедуру доступу до відомостей, що є в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, надання вільного доступу до державного земельного кадастру та Єдиного державного реєстру, держателем якого є Державтоінспекція Міністерства внутрішніх справ України.
«Він відкриває інформацію про нерухомість. Приховування інформації про майно, переписування його на інших осіб — цей закон робить все це неможливим», — пояснив, представляючи з трибуни Ради закон, голова парламентського комітету з питань запобігання і протидії корупції, народний депутат Єгор Соболєв. За словами спікера Володимира Гройсмана, завдяки цьому закону всі чиновники будуть зобов’язані декларувати своє майно. Нагадаємо, що на початку тижня активісти та глава Мін’юсту Павло Петренко пікетували парламент з вимогою відкрити інформацію про власників нерухомості та авто.
Чи справді документ приймає всі корупційні лазівки для чиновників? Про це «День» запитав експертів:
КОМЕНТАРІ
Леонід КОЗАЧЕНКО, народний депутат від БПП, один із авторів документа:
— Закон набирає чинності через два місяці після підписання його Президентом. Але можуть виникнути деякі технічні проблеми, пов’язані з відкриттям трьох списків. Що означає цей документ? Будь-хто в Україні (будь-яка фізична особа), вводячи в електронну базу інформацію про свій ідентифікаційний код, паспорт, адресу проживання та електронну адресу, може перевірити право власності конкретної особи. Перший реєстр відкриває інформацію про право власності на автомобіль (вказуватиметься його марка, рік випуску, об’єм двигуна, крім номера). Другий — про реєстрацію речових прав на майно (квартира чи будинок із зазначенням області розташування, міст, району, але без згадування конкретної адреси і номеру). Третій — про власність на земельні ділянки (область, район, обсяг земельної ділянки). Ці три фактори важливі для подолання корупції, адже такої відкритості, насамперед, боятимуться судді, міліція, СБУ, працівники прокуратури та інші силові структури. Саме в цій сфері відбувається багато корупційних злочинів, але довести їх складно.
Наразі Україна стала на крок ближче до ЄС, адже там вісім країн мають такі відкриті реєстри. На пострадянському просторі ми третя: окрім України цю інформацію відкрила Білорусія та Грузія. Цей документ критикували, мовляв, він не передбачає достатню відкритість реєстрів. На мій погляд, і цього вистачить. Більш точну інформацію може надати відповідний державний орган, якщо суб’єкт запитування інформації аргументує надання таких даних. Ця норма діє щодо всіх громадян. І це дуже важливо, бо корупція приховується у наближених до чиновників особах, або — їхніх родичах. Чиновник сам може й не мати автомобіля. Але його буде записано на його водія. Відкриття закону покаже парадоксальність ситуації, як цей водій володіє автомобілем за тисячі доларів, коли зарплатня становить не більше 10 тисяч доларів.
Віталій ШАБУНІН, голова правління «Центру протидії корупції»:
— Відтепер кожен громадянин отримав дієвий інструмент контролю за чиновниками на предмет вчинення ним корупційних діянь. Якщо чиновник збрехав у декларації про доходи, то йому згідно з Кримінальним кодексом загрожує позбавлення волі на два роки. Якщо ж з’ясується, що рівень його життя не співпадає із вказаною декларацією, то — і всі вісім років. Відтак чиновники боятимуться брати хабарі. Протягом кількох місяців Кабмін та всі відповідні міністерства мають привести у відповідність всі реєстри.
На мій погляд, всі три реєстри мають запрацювати вже до осені. Відтак найпершу апробацію він отримає напередодні місцевих виборів. Громадськість має зібрати всі сили, щоб перевірити декларації всіх претендентів у місцеві депутати, аби не пропустити корупціонерів до влади. Саме місцеві вибори стануть екзаменом.
Ростислав КРАВЕЦЬ, старший партнер адвокатської компанії «Кравець та Партнери»:
— Побоювання щодо того, що відкриття реєстрів може нашкодити українцям, які жодним чином не пов’язані з корупцією, на мою думку, — перебільшення. Швидше за все, це пов’язано з тим, що певні особи намагаються уникнути відповідальності й приховати статки, які вони отримали злочинним шляхом. У принципі, понад 90% українців не зможе довести походження свого майна, якщо відкинути посилання на те, що воно було отримано у спадок.
Схема пошуку майна за ідентифікаційним кодом — це дуже зручно, а якщо визначати лише за об’єктом нерухомості — це зведе нанівець всю боротьбу з корупцією.
P.S. Вчора депутати відправили на повторне друге читання Закон про Державне бюро розслідувань. Спочатку вони з кількох спроб не змогли ухвалити за цей закон, а потім за пропозицією Юрія Луценка проголосували за відправлення закону на повторне друге читання в комітеті. Представляючи проект, Андрій Кожем’якін повідомив, що документ «доповнить процес реформи прокуратури України, він повністю на себе перебирає досудове слідство».
Згідно з проектом, бюро має виявляти, розкривати і припиняти злочини, пов’язані з діяльністю організованих груп та злочинних організацій. Розслідувати випадки катування та інших злочинів, пов’язаних з жорстоким, нелюдським або таким, що принижує гідність, поводженням або покаранням, вчинених прокурорами, слідчими (детективами) Національного антикорупційного бюро, СБУ, органів внутрішніх справ та працівниками інших правоохоронних органів. Бюро має також розслідувати військові злочини, ті, які вчинені службовими особами, що займають особливо відповідальне становище.
Наталія БІЛОУСОВА, Марія ЮЗИЧ, «День»