Кабмін схвалив Концепцію Державної цільової науково-технічної програми розвитку авіаційної промисловості на 2021—2030 роки, яка була подана Мінстратегпромом. Це перша за останні 10 років державна програма у галузі. Виконання останньої було завершене у 2010 році. Як повідомляється у концепції, "з 2016 року не було жодного серійного літака, складальне виробництво стало збитковим". Після ліквідації у 2014 році Міністерства промполітики в Україні не було органу, що відповідав за стратегічний розвиток літакобудівної галузі. У 2015 році профільні підприємства було включено до ГК Укроборонпром, результатом співпраці стало падіння виробництва і зростання заборгованості на більшості підприємств.
Про відновлення органу центральної влади, який буде відповідати за розвиток стратегічних галузей промисловості, зокрема оборонної і авіакосмічної, йшлося вже давно. Процес створення міністерства, що візьме на себе відповідальність за високотехнологічні сфери, обговорювався як в органах державної влади – президентом та РНБО, так і серед промисловців та експертів галузі. З ініціативою створення такого органу виконавчої влади виступали Федерація роботодавців України, Федерація профспілок, УСПП та інші.
Ситуація, коли відповідальність за ОПК і авіакосмічну сферу була розпорошена між відомствами, заступником міністра економіки і ГК Укроборонпромом, призвела до системної кризи авіакосмічної галузі, де задіяні десятки підприємств і тисячі людей з унікальним досвідом і кваліфікацією. Представники профспілок і трудових колективів звинувачують у занепаді, у першу чергу, ГК Укроборонпром, закидаючи їм непрофесійність і корисливі інтереси, і оцінюючи спробу створити наглядову раду підприємства як спробу утриматися біля "потоків" ДП Антонов.
"Після входження авіаційних підприємств до "Укроборонпрому" в 2015 році пройшло 5 років. І допомога від "Укроборонпрому" - нульова. Головним завданням "Укроборонпрому" стало лише взяття коштів з підприємств, які хоч якось заробляють. "Антонов" справно сплачує податки державі, зарплати робітникам. І всі знають які зарплати представникам "Укроборонпрому" платять. Якщо робітники "Антонова отримують в середньому 10-15 тисяч грн, укроборонпромівці отримують по 200-300-400 тисяч гривень. Це ж нонсенс", - зазначає радник президента ДП Антонов, командир першого екіпажу найбільшого у світі літака Ан-225 "Мрія", Герой України Олександр Галуненко.
"Чому за кордоном після корпоратизації всі підприємства працюють, розвиваються, як той же "Боїнг" чи "Еірбас"? І нічого не крадуть. А всі наглядові ради, які в нас приходять – розкрадають. Ми зараз будуємо для Перу новий літак АН-178 за замовленням "Укроборонпрому" - за свій кошт. Нам ні копійки ніхто не дав", - обурюється голова профспілки ДП "Антонов" Віктор Гуска.
На створене влітку Мінстратегпром, яке очолив віцепрем'єр-міністр - міністр з питань стратегічних галузей промисловості Олег Уруський, авіабудівники покладають надії на відновлення галузі. Асоціація "Укравіапром", Об'єднання організацій роботодавців авіаційної промисловості України та Профспілка авіабудівників України звернулися до влади з проханням передати ДП "Антонов" та інші підприємства авіабудування зі сфери управління "Укроборонпрому" до Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості. Подачу Мінстратегпромом концепції розвитку авіаційної промисловості на 2021—2030 роки на розгляд Кабміну у галузі підтримують, кажучи про те, що держава вперше за останні майже 10 років звернула увагу на галузь.
"В часи, коли Україна отримала незалежність, керівники країни затверджували план розвитку авіаційної промисловості країни та акт його виконання. Зараз керівництво держави пішло на такий крок, щоб створити міністерство стратегічної промисловості, і передати у його відомство авіаційну галузь. Я оцінюю цей крок як правильний. І якщо не будуть заважати передачі підприємств із відання "Укроборонпрому" цьому міністерству – то, може бути, ми вирулимо із цієї ями", - зазначає Галуненко.