Регіональне відділення УСПП та ООРУ Волині пропонують для реалізації антикризових заходів для розбудови внутрішнього ринку започаткувати надання кредитів безготівковими грошима до 1% річних. Мова йде тільки про державний грошовий ресурс.
Стан економіки держави та її тяжкі наслідки для соціально-економічного життя громадян настільки катастрофічний, що вимагає прямого урядового втручання, дотування економіки України. Вирішення тільки першочергових завдань відновлення внутрішнього ринку та галузевої інфраструктури України потребує залучення багатьох трильйонів гривень. Треба згадати про власні ресурси, для цього необхідно загрузити наявні вільні потужності національних виробників товарів та послуг для створення та розбудови ефективно діючого внутрішнього ринку. Держава повинна виступити інвестором та кредитором відродження через відповідні державні програми, за якими буде скоординовано виробництво товарів та послуг. Необхідно зберегти будь-якими шляхами наші підприємства, стимулювати відкриття нових, зробити все, щоб не стали банкрутами працюючі. Дешеві гроші держава повинна надавати під державні програми, тобто під товар та послуги, які будуть вироблятися підприємствами та споживатися населенням.
Зиск держави – в надходженні до бюджету податків з додаткових товарів і послуг, грошового обігу, зайнятості населення. Знаю, що можу викликали критику, але, на наш погляд, криза потребує застосування елементів планової економіки під жорстким контролем держави та громадськості.
Повинна бути запропонована схема функціонування кредитного механізму. Формується програма уряду, там зафіксовані учасники програми, суб’єкти підприємницької діяльності та фізичні особи, є обсяг застави суб’єктів програми під кредити для програми. НБУ формує фонд програми, проводить емісію безготівкових грошей під вартість застави програми, під майбутні кредитні угоди учасників програми. Державні банки під застави суб’єктів підприємницької діяльності та фізичних осіб учасників програми заключають кредитні угоди під 1% річних. Суб’єкти підприємництва, маючи такі угоди, будують договірні відносини з іншими суб’єктами підприємництва для виготовлення товарів та послуг для внутрішнього ринку або на експорт, якщо є така можливість.
Потім до банків повертаються безготівкові кошти та готівка від продажу товару. За наявності державної програми в Україні будуть функціонувати два господарські механізми. Господарсько-фінансовий механізм програми та вже існуючий господарський механізм. Він як функціонував , так і буде функціонувати, нічого не змінюється.
Для вирішення вищезазначених проблем необхідна політична воля влади та громади. Використовуючи 1 гривню кредиту у прямих розрахунках між суб’єктами підприємництва при виготовлені ними одиниці продукції, держава отримає до бюджету 25%. За чотири таких цикли одна кредитна гривня практично повертається до держави через податки і повністю самоокупається у суб’єкта підприємництва. Крім того, за суб’єктом підприємництва залишається обов’язок повернути боргові кошти. Це надає підстави вважати, що державі вигідно надавати суб’єктам підприємництва в обіг дуже великі кредитні суми з майже нульовою ставкою обслуговування кредитного ресурсу.
Надходження необхідних коштів до бюджету можна прогнозувати і планувати, реалізовуючи відповіді програми, які забезпечені дешевими кредитами. Одним з найважливіших напрямків програми – це будівництво соціального житла, це найбільш болюча соціальна проблема. В Україні реальна потреба в будівництві – три мільйони кватир. Вартість такого будівництва буде складати два трильйони гривень. Якщо задіяти всі будівельні потужності, то програму будівництва можна буде виконати за 8-10 років. Для цього потрібно переглянути програму будівництва соціального житла під потреби бажаючих збільшити участь у програмі «30 на 70», яка є самоокупною для бюджету, для платоспроможної частини населення. Треба також замінити компенсацію 13% за кредити комерційних банків на 1% кредитування за програмою з державного банку. Держава відповідно до програми замовляє в будівельників квартири та передає їх в кредит громадянам під 1% на 50 років. Як наслідок, у сфері будівництва створюється велика кількість робочих місць, у суміжних галузях – ще 5-6 робочих місць.
Також в Україні існує реальна потреба у виготовленні десятків тисяч нових автобусів, тролейбусів, трамваїв. Вартість такої програми буде складати багато мільярдів гривень. Можна задіяні всі автомобільно-будівні потужності країни на багато років. Багатомільярдна програма оновлення парку країни забезпечить мільярдні надходження податків до бюджету, завантажить десятки тисяч робочих місць. На одне робоче місце в автомобілебудуванні припадає 8-10 місць у суміжних галузях. Також можна порахувати інші напрямки програми: енергозбереження, імпортозаміщення, машинобудування, стимулювання розвитку виготовлення експорту.
Чи вважає бізнесова спільнота та громада, що в такий спосіб розбудова внутрішнього ринку можлива? На наш погляд, на Волині можна провести фахове та громадське обговорення та визначення позиції спільноти за даним питанням. Якщо виявиться, що запропонована тема актуальна, має право на життя, то необхідно більш детальне науково-практичне обґрунтування та лобіювання ідеї на публічному та державному рівнях для реалізації програми у економіці України.