Наша дискусія є дуже своєчасною, і саме головне – щоб її зміст був переданий керівникам держави, щоб зауваження промисловці дійшли до законодавчої і виконавчої влади, і вона врахувала це в своїй повсякденній роботі.
Ситуація, в якій ми знаходимося, вона не має аналогів в історії України не була, принаймні новітньої історії України. Вийти з такої ситуації не просто. Сьогодні треба об’єднати зусилля бізнесу і владі. Саме про це в проекті резолюції і йдеться. А чи готові до цього процесу бізнес і влада? Я бачу із сьогоднішньої дискусії, що ми до цього готові, треба, щоб це відповідним чином могла робити і влада. Якщо цього не буде, нажаль, ситуація не зміниться. Вчора я теж виступав з трибуни і розказував, як минулий тиждень провів в Вашингтоні і брав участь в різних конференціях, зустрічах. Мова про те саме – весь світ нарікає, що маючи проблеми, із одного боку, з іншого – маючи можливість їх подолати, ми цього не робимо. Ми декларуємо, що є реформи, але їх ніхто не бачить. Ми кажемо, що боремося з корупцією, а реально цього процесу немає. Єдине, з чим всі готові змиритися, з тим що є війна, з тим що воюють люди, помирають за нашу державу, і це є об’єктивна реальність. Решта – це є речі, які ми повинні долати, але ми їх не долаємо.
Що треба робити? Необхідно, щоб об’єдналися зусилля всіх промисловців, підприємців і роботодавців – УСПП, ФРУ, ТПП, ЄБА, Американської торгівельної палати, Ради підприємців при КМУ. Ми спільно практично щодня працюємо над тим, щоб запропонувати уряду конкретні дії. Звичайно, в їх основі повинен лежати серйозний документ. На сьогоднішній день найкращий – це антикризова програма, яку розробив УСПП. Там є конкретика, не можна говорити, що це ідеальний документ, робота над ним ще триває, але такого документу сьогодні у влади немає.
Ми кажемо: давайте беремо цей документ за основу, починаємо разом працювати над його виконанням, давайте це робити, проводимо зустрічі зараз з керівниками фракцій в парламенті. Я думаю, що відбудеться зустріч з прем’єр-міністром, президентом, і це повинно бути негайно зроблено. Якщо з цим зволікати, можна очікувати дуже серйозні негативні наслідки. Треба змінювати кадри сьогодні. Чесно кажу вам, що ніхто у світі не сприйняв як щось позитивне таку кількість іноземців при владі в Україні. Україна не Африка, ми не є колонією іноземної держави. Традиційно французи, британці в Африку делегують в уряд своїх представників, тому що там немає власної інтелектуальної еліти, немає вишів, які готують кадри. Україна, я, до речі, для себе відкрив таку інформацію, – друга в світі по кількості людей з вищою освітою на тисячу жителів. І у нас не вистачає інтелекту для того, щоб оцінити і зупинити ту ситуацію кризову, яка в нашій державі? Ми набираємо іноземців, не хочу нікого ображати? Вони, може, хочуть щось робити, але уявіть собі, тут представники бізнесу, ви прийшли в якусь сферу, в якій ніколи не були, скільки вам часу треба, навіть якщо ви інтелектуал, щоб зрозуміти, що відбувається, і почати потім реформувати? Ну прийдіть ви на завод Антонова з легкої промисловості, візьміться керувати цим підприємством…. Я думаю, рік, навіть який би ви інтелектуал, а якщо там криза, а якщо там треба не рік чекати, а один день максимум, щоб приймати конкретне рішення? Тому скаржитися на цих людей неможливо, але той, хто прийняв таке рішення, зробив це помилково.
Я є член комісії по відбору не тільки керівництва ДФС, а ще і інших, і бачу, як це відбувається. Теоретично все правильно, три етапи, подали документи, сьогодні на керівника фіскальної служби подали близько 400 чоловік. Є перший етап відбору, і це технічна робота, міністерство фінансів залучило знову ж таки іноземну рекрутингову компанію, яка просто дивиться документи, і десь дві третини претендентів не будуть допущені. На другому етапі 50 людей будуть мати 5 хв на презентацію, 5 хв на відповіді-запитання. Потім таємним голосуванням оберуть з них три кращих, яких передадуть на розгляд КМУ. КМУ повинен з трьох, ще їх заслухавши, вибрати одного. Але такі процедури були проведені вже не раз, з різних державних органів, служб, і люди до цього часу не призначені. Державне агентство з безпеки продуктів харчування та захисту прав споживачів, яке об’єднали 6 центральних органів державної влади, – це зроблено вже півроку тому і не призначено до цього часу керівники. В той же час структури зруйновані, відбувається певний хаос, немає керівництва, не визначені функції. От такі є проблеми. І скільки вони ще триватимуть, я не знаю.
Тому я хотів би, щоб ми сконсолідувалися навколо вимоги перед владою вести з нами негайний діалог і приймати спільне рішення з подолання тих проблем, які є в суспільстві. Ми не ставимо політичні цілі, ми ставимо зовсім інші. То давайте навколо них об’єднуватися владі, бізнесу і боротися з тими явищами. Якщо цього не станеться, названі проблеми стануть катастрофою для нашої держави, для нашого суспільства.