Відсутність конкретики в експортній політиці України приносить свої «результати»: експорт продовжує просідати, незважаючи на ЗВТ із ЄС та нещодавно підписану угоду з Канадою (з якою торгівельне сальдо стабільно від’ємне). Так, за даними Держстату, у порівнянні з січнем - травнем 2015 року експорт скоротився ще на 11,5%. Основну увагу в Україні і досі приділяють торгівлі сировиною як найуспішнішою позицією зовнішньоекономічних операцій, що «заморожує» економічні проблеми, не дає стимулу до її розвитку та перетворює економіку на сировинну. Також, на відміну від розвинених країн, в нас досі немає власної системи фінансової підтримки експорту з боку держави.
На цьому наголошують в Антикризовій раді громадських організацій, що об’єднує більше сотні ділових асоціацій України. Її експерти пропонують зосередитися на створенні інфраструктури для здійснення експортного кредитування та страхування експортних кредитів. Це відповідне агентство, дебати про яке точаться вже десятиліття, фонд страхування тощо.
«За експертними оцінками, кредитування експортера може забезпечити додатково більше 10% приросту експорту країни. Це лише один механізм, що, безумовно, має бути частиною експортної стратегії України. До неї, перш за все, належить чітко виписана програма: куди, що можемо експортувати, врахування транзиту, попиту на той продукт, який плануємо постачати. Це спільне завдання держави, бізнесу, торгово-економічних місій. Друга частина – створення умов для експортера: кредитування, страхування ризиків, зняття жорстких валютних обмежень, що і досі присутні попри деяке зменшення «нормативів», - пояснив президент УСПП, голова АРГО Анатолій Кінах.
На його переконання, ці заходи активізують вітчизняного виробника технологічної продукції з високим рівнем доданої вартості під масштабніші проекти розвитку та контакти із закордонними партнерами. В останніх інтерес є й зараз, проте високий індекс ризику не дозволяє їм налагодити інтенсивну співпрацю із українцями. До того ж, сукупність вищеназваних негативних факторів значно знижує конкурентоспроможність вітчизняних товарів, а тому розмова із потенційними покупцями, споживачами, інвесторами ведеться не на бажаному для нас рівні. Товарний експорт України в усі країни світу у 2015 році впав на 16 млрд доларів.
«Нам конче необхідно подолати сировинну спеціалізацію національної економіки на міжнародному ринку», - зазначив Анатолій Кінах.
Нагадаємо, ділова спільнота розробила низку пропозицій щодо стимулювання експорту в країні та передала їх як частину комплексної Антикризової програми спільних дій влади та бізнесу уряду і парламенту. Деякі позиції були враховані, зокрема, що стосується поновлення роботи торгівельних місій за кордоном.
«Проте це лише частина «пазлу». Необхідні і інші рішення, в тому числі і щодо фінансової підтримки експортера та зняття з нього непосильних валютних обмежень», - уточнюють в АРГО.