Діалог із МВФ у реформуванні податкової системи потрібен, але рішення повинні відповідати пріоритетам національної економіки

Facebook Поділитись
Діалог із МВФ у реформуванні податкової системи потрібен, але рішення повинні відповідати пріоритетам національної економіки

Міжнародний валютний фонд вважає систему оподаткування в Україні складною і такою, що дає можливість по-різному тлумачити закон. Про це йдеться в опублікованому нещодавно звіті організації по Україні.

«Допомога МВФ та інших міжнародних інституцій є дуже  цінною та важливою для України. Це шанс стабілізувати банківську систему, знайти ресурси для вкрай необхідних реформ.  Проте у рамках діалогу необхідно роз’яснити експертам  фонду, що податкова система потребує удосконалення заради сприятливого підприємницького клімату та сталого економічного розвитку. Вітчизняна економіка в дуже важкій ситуації: за минулий рік промислове виробництво впало на 13,4%, припинили свою діяльність 6,5 тисяч економічно активних підприємств, інфляція споживчих цін на рівні 43%, за рівнем економічної свободи країна на останніх місцях світового списку, а інвестори не поспішають заходити на такий непередбачуваний ринок. Тому саме фіскальна політика має стати тим стимулом до розвитку української економіки, на який вже давно чекає і міжнародна спільнота, і український бізнес та суспільство», – переконаний голова Антикризової ради громадських організацій, президент УСПП Анатолій Кінах.

«Складність чинної фіскальної системи пов'язана, головним чином, із заплутаною та подекуди двозначною мовою її текстів, що тягне за собою різне та довільне тлумачення законодавства. Це створює сприятливий грунт для антагонізму між платниками податків і ДФС, а брак дієвих механізмів урегулювання спорів, адміністративних або судових, лише загострює його», – наголошується у звіті Фонду.

Підприємці згодні із представниками МВФ в тому, що система оподаткування є дуже  складною і навіть загострюють таку  оцінку – вона є надто заадміністрованою, такою, що робить підприємця апріорі винним перед фіскальними службами, і вимагають введення обов’язкової відповідальності фіскальних структур за нанесення збитку суб’єктам економіки, відповідальності держави – за погіршення фінансового стану підприємств через неповернення ПДВ або авансове стягнення податків.

Саме тому громадськість ініціює широке відкрите обговорення змін до Податкового кодексу та напрацювання пакету відповідних пропозицій. Їх готує наразі низка ключових бізнес-асоціацій, громадських організацій та аналітичних центрів, які наполягають на якісному оновленні податкової системи,  зниження всіх основних фіскальних ставок, збереження спрощеної системи оподаткування та врегулювання дискусійних питань навколо неї, збереження спецрежиму для аграрного сектору, відміну законсервованої у чинному Податковому кодексі системи авансової сплати податків та ПДВ-рахунків тощо.

Передбачається, що до кінця І кварталу цього року підготовчий процес має завершитися. За розрахунками експертів ділового середовища, реалізація запропонованих ними положень не матиме негативного впливу на дохідну частину бюджету, оскільки його норми направлені на детінізацію  економіки, відновлення ділової активності, зростання інвестиційної привабливості (в першу чергу, стимулювання внутрішнього інвестора), відновлення економічного зростання. Це і компенсує зменшення ставок податків та призведе до стабільного росту ВВП.