Україна повинна використати шанс участі в проекті «Новий шовковий шлях», ініційованому КНР, для того, щоб модернізувати свою економіку та інфраструктуру. Незважаючи на геополітичні зміни та пряму агресію РФ, наша країна досі має величезний транзитний потенціал, а також перевагу близькості та поглиблюваного партнерства із Євросоюзом. Окрім того, традиційно хороші зв’язки із Азійським регіоном – Туркменістаном, Узбекистаном, Китаєм, Іраном та ін., що, в разі продуманої політики та низки практичних кроків на державному та двосторонньому рівнях, дасть стимули і нові можливості для економічних перетворень.
Про це йшла мова на міжнародній конференції в Києві, присвяченій питанням транспортної логістики та інфраструктури. Її організатором виступила туркменська сторона, а серед учасників – посли Туркменістану, Азербайджану, Молдови, Ірану, Таджикистану в Україні тощо, представники української урядової сторони, бізнес-сектор, наукові інституції.
«Співробітництво в транспортній сфері для України дуже важливе з точки зору нашого величезного транзитного потенціалу (один із найвищих в Європі) і шансів на модернізацію економіки через притік інвестицій, державно-приватне партнерство при розбудові інфраструктури, більш інтенсивної співпраці із країнами-партнерами. Важливо, що ми інтегруємось в європейський та світовий глобальний простір, адже розвиток національних економік в світі зараз тісно пов'язаний із цими процесами. Проект Нового шовкового шляху став би стимулом для української влади, бізнесу, закордонних інвесторів вкладати зусилля і кошти в модернізацію промисловості, логістику тощо. Зрозуміло, що за кошти лише держбюджету цього не зробиш. Тому перше, що необхідно зробити – підтвердити партнерам свої наміри, запропонувавши конкретне бачення ролі України в міжнародних інфраструктурних, економічних проектах», – наголосив президент УСПП Анатолій Кінах.
Він також поінформував, що УСПП готується до підписання меморандуму про співробітництво із Союзом промисловців Туркменістану. Також бізнес-громада обох країн подасть свої пропозиції до засідання міжурядової комісії Україна-Туркменістан, яка запланована до проведення в цьому році.
Цю думку підтримав і посол України в Туркменістані Віктор Майко. Він виступив за швидше проведення двосторонніх комісій не тільки із офіційним Ашгабатом, але й КНР, іншими партнерами.
«Треба випрацювати конкретні плани дій – із заходами та відповідальними виконавцями з обох сторін. Адже проект, про який ми говоримо, задіє колосальний ресурс – соціальний, економічний, політичний. Новий шовковий шлях об єднає країни із 70% населенням планети. Якщо хочемо скористатися шансом бути залученими до цього, значно розвинути свою економіку, реанімувати завдяки цьому власні виробництва, інфраструктуру – вікно можливостей ще відкрито і треба максимально практично діяти. Є великі перспективи: раніше із Туркменістаном тільки ми мали 5,5 млрд. дол. річного товарообігу», – підкреслив дипломат.
Віце-президент асоціації міжнародних автомобільних перевізників України (АсМАП) Юрій Кучинський порушив більш конкретні питання: спрощення візового режиму між Україною та Туркменістаном, спрощення умов в’їзду-виїзду для перевізників товарів, запровадження електронного дозвільного документообігу, скорочення тривалості митного огляду та ін.
Висловлені позиції та рекомендації більш детально розглядатимуться на двосторонніх комісіях та в рамках робочих перемовин із країнами-партнерами. Нагадаємо, українська урядова делегація планує відвідати Туркменістан вже найближчим часом та взяти участь у відкритті нового порту в Туркменбаши. Також у планах – засідання Спільної міжурядової українсько-туркменської комісії, на якій обговорюватимуться питання залучення українських компаній до реалізації інфраструктурних проектів у Туркменістані.