
За умови розробки та прийняття відповідних державних програм за кілька років зусиллями національних виробників та із залученням інвестицій «Укрзалізниця» могла б бути модернізована. Нагадаємо, зношеність парку вантажних вагонів «Укрзалізниці» на 90% вкрай негативно впливає на промисловість та експортерів, особливо що стосується учасників ринку АПК та металургів, зриваючи терміни чи обсягі поставок. Укладена з General Electric угода проблему не вирішить. Таку думку висловив президент УСПП Анатолій Кінах в ефірі телеканалу 1+1.
«Ця угода несе більш політичне навантаження, вона не вирішує системних проблем зношеності української залізниці, браку вантажних потужностей», – прокоментував очільник ділової спільноти.
Анатолій Кінах розповів: наразі локалізація виробництва згідно умов цієї угоди – 10%. Крюківський вагонобудівний завод, що проводить збірку локомотивів General Electric, у лютому передасть «Укрзалізниці» всі 30 виробів. До 2034 року – на пізніх етапах – локалізація може досягти 40%. Але ні кількість локомотивів, ні рівень української участі у виробництві не відповідає нашим потребам та потенціалу.
На думку президента УСПП, Україна могла поставити питання про організацію спільного виробництва з General Electric на своєї території, бо має і інфраструктуру, і заводи, і науково-технічний, кадровий потенціал. Це було б вигідно обом сторонам.
«Загалом за кілька років ми могли б оновити залізничний парк, підключивши національних виробників та іноземні інвестиції, державно-приватне партнерство. По-перше, національний продукт цілком конкурентоспроможний, нічим не поступається тим же виробам «Хюндай». По-друге, безумовно, потрібні міжнародні тендери за умов, щоб національні виробники могли взяти в них участь, мали реальні шанси перемогти зі своєю пропозицією. Бо якщо різниця в 1 тис. грн., наприклад, а на кону створення сотень чи тисяч робочих місць по кооперації, податки в бюджет, то відповідь очевидна», – підсумував Анатолій Кінах.
Приклад з дорогими локомотивами General Electric в черговий раз свідчить, що за відсутністю власної якісної і системної довгострокової економічної, промислової політики держава весь час буде вимушена вирішувати проблеми ситуативно, ухвалюючи не самі вигідні для себе рішення. Лише наявність індустріальної стратегії, варіант якої – Платформу економічного патріотизму – запропонувала владі і суспільству ділова спільнота, дозволить країні системно і стало розвиватися, впевнено нарощувати ВВП, створювати технологічні робочі місця.