Укрзалізниця перебуває не в кращому фінансовому стані. На масштабне оновлення рухомого складу, колій, платформ тощо потрібні мільярди доларів. Зношеність залізничних шляхів – мінімум 30%, локомотивів – 90%. Збитки компанії за минулий рік перевищили 11 млрд грн.
Оптимальним варіантом виведення УЗ із хронічної кризи є анбандлінг – поділ на самостійні вертикалі: вантажоперевезення, пасажироперевезення та обслуговування інфраструктури. Це дозволить уникнути системи перехресного субсидування. Адже саме через збитки в напрямі перевезення пасажирів був підвищений тариф для промислових клієнтів УЗ. Це переважно експортери з галузі АПК, металургії, будівельники і т.д.
«Це породжує замкнуте коло проблем, бо підняття тарифів б’є по конкурентоздатності промисловців, експортерів і держава на цьому багато втрачає. Тому ми підтримуємо відокремлення такої вертикалі як вантажні перевезення, де повинні діяти закони економіки і прозорої конкуренції, а не компенсації за втрати на пасажиропотоках», - зазначив президент УСПП.
Анатолій Кінах наголосив, що створення «УЗ Карго» підвищить якість послуг та зробить тарифи більш прозорими. Більш того – промисловці разом із керівництвом Укрзалізниці складатимуть техніко-економічні обґрунтування впливу ставки тарифу на конкурентоспроможність виробників і експортерів.
Це ж передбачено і в Плані пріоритетних дій, ухваленому наприкінці вересня 2020 року Кабінетом міністрів. У ньому якраз і йдеться про розмежування діяльності в системі АТ «Укрзалізниці».
«Після кілька років невдалих експериментів в управлінні УЗ наразі є гарна тенденція посилення кадрового складу керівництва компанії професіоналами, які здатні зрушити багатостраждальну реформу залізниці з мертвої точки. Ми підтримуємо Володимира Жмака (керівника УЗ, - ред.)в цьому процесі», - зазначив президент УСПП.
Водночас він наголосив, що у пасажирських перевезеннях - велика питома вага соціальної відповідальності держави. Відтак, уряд має взяти на себе зобов’язання щодо удосконалення собівартості послуг, політики субсидій, вирішення питання тих же державних закупівель тощо.