
Реформа “все по 10%” є привабливою, якщо брати ставки податків. Можна сказати, це оптимальне фіскальне навантаження для бізнесу.
При цьому незрозумілим є питання наявності та видів компенсаторів, закладених у реформу. Саме курс влади на лінійні розрахунки та пошук компенсаторів зробить цю ідею або нездійсненою, або спотворить її.
На наш погляд, наразі потрібен прогресивний підхід в оподаткуванні, адже курс на повне скасування пільг може опинитися не на часі в країні, котра воює.
Справа в тім, що становище бізнесу і промисловості зараз вкрай важке. Третина підприємництва не поновила роботу із початку війни, 50% має запас фінансової міцності на півроку максимум. А попереду непростий зимовий період, також незрозуміло, чи вдасться наростити експорт (за перше півріччя 2022 року він просів на 25%). Все залежить від тривалості і інтенсивності війни, а також збереження високого рівня підтримки Заходом України.
Реформа “10-10-10” , судячи із коментарів її ініціаторів, передбачатиме паралельне підвищення екологічного податку і ставок ПДВ для фармпродукції та пального із 7% до 10%, часткове обмеження повернення ПДВ експортерам та інші подібні речі.
УСПП виступає за адресний підхід в даному напрямі. Скасування пільг та посилення фіскального контролю для фінансово ослаблених підприємств не стане умовою для детінізації економіки. Так, ставки податку будуть меншими, але чи зможуть компанії платити його за умов скасування інших пільг та обмеженого процесу кредитування? Тому перш, ніж фахово оцінити проєкт податкової реформи, необхідні розрахунки від її авторів із залученням інших експертів щодо її впливу на галузі і сектори економіки.
Те ж саме стосується і пункту щодо скасування ЄСВ. Це основне джерело наповнення бюджету для соціальних виплат. Наразі держказна має дефіцит у 5 млрд. доларів щомісяця (це при високому рівні кредитування і безповоротної фінансової підтримки з боку ЄС і США). УСПП виступав за зниження ЄСВ та добився тимчасового його скасування для того бізнесу, що не отримує доходів або має мобілізованих працівників. На численні пропозиції підприємницьких кіл до припинення воєнного стану ФОПи 1-3 груп не сплачують ЄСВ за себе, мобілізованих працівників.
На наш погляд, замість повністю скасовувати краще поступово зменшувати ЄСВ.
Ми виступаємо за зниження ЄСВ, але не в повному обсязі, оскільки таке зниження без пенсійної реформи матиме негативні наслідки для пенсіонерів.
Натомість, розширивши обсяги кредитування, а також усунувши головні бар'єри для інвестицій та росту ділової активності - корупцію та подекуди ручне адміністрування податків - відбудуться позитивні зміни.
Потрібні реформа судової системи, непорушність ЗАКОНУ та ПРАВА, чого нам сьогодні дуже бракує. Повинні бути дотримані всі свободи та права бізнесу і громадян, чітко дотримуватися норми закону не лише платниками, а і владою, вибудовуватися відносини партнерства та довіри. Без цього будь-яка реформа приречена на провал.
Питання дуже гостро стоїть у зниженні навантаження. Але і питання реалізації рівних умов для бізнесу (мова не про спрощену систему, а про відсутність корупційних преференцій) та можливості реалізувати та захистити свої права є гарантами збереження доходів бюджету на фоні лібералізації податкової системи.