Бізнес закликає прискорити реформу залізничної галузі: УСПП звернувся до керівництва держави

Facebook Поділитись
Бізнес закликає прискорити реформу залізничної галузі: УСПП звернувся до керівництва держави

Комітет з питань розвитку транспортної інфраструктури України при УСПП провів чергове засідання, за результатами якого ухвалено рішення щодо необхідності активізації реформи залізничного транспорту.

 За ініціативою Комітету, УСПП направив офіційні листи до Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля, Голови Верховної Ради України Руслана Стефанчука, Голови парламентського Комітету з питань транспорту та інфраструктури Юрія Кісєля, Віце-прем'єр-міністра з відновлення України – Міністра розвитку громад та територій України Олексія Кулеби та ін.

УСПП, представляючи інтереси національного бізнесу, акцентує на критичній важливості якнайшвидшого розгляду та прийняття законопроекту №12142 «Про систему та особливості функціонування ринку залізничного транспорту України». Документ спрямований на усунення системних дисбалансів, демонополізацію галузі, залучення приватних операторів, цифрову трансформацію та адаптацію залізничної сфери до вимог Європейського Союзу.

У листах підкреслюється, що більшість заходів, передбачених урядовим Планом реформування залізничного транспорту (розпорядження КМУ від 27.12.2019 №1411-р), досі залишаються нереалізованими або втратили актуальність в умовах воєнного стану. Серед найбільш критичних проблем:

  • збереження монополії в сфері локомотивної тяги. Формальність експерименту з приватною тягою та відсутність правової моделі її функціонування у воєнний період;
  • дискримінаційне тарифоутворення, зокрема щодо портів Великої Одеси;
  • неефективне використання ремонтних активів АТ «Укрзалізниця»;
  • відсутність цифрової інтеграції логістичних процесів;
  • невизначеність статусу органу державного регулювання у сфері залізничного транспорту.

Основні пропозиції УСПП:

  • Актуалізація Плану заходів з реформування галузі з урахуванням викликів воєнного часу, потреб промисловості та зобов’язань перед ЄС;
  • Забезпечення міжвідомчої координації та створення прозорої моделі допуску до залізничної інфраструктури;
  • Оприлюднення оновленого графіку реалізації реформи із визначенням відповідальних органів і джерел фінансування, зокрема за рахунок міжнародної технічної допомоги.

«Прийняття системного законодавства у сфері залізничного транспорту дозволить створити сучасний конкурентний ринок, підвищити ефективність логістики та підтримати промисловість у воєнний період», – підкреслив Президент УСПП, Голова Ради з відбудови України в межах глобальної організації світових лідерів Lives Amplified Анатолій Кінах.

Окремо у листі до Міністра розвитку громад та територій України УСПП порушив питання необхідності реформування вагоноремонтного сегменту. Сьогодні 26 підприємств (25 з них підпорядковані АТ «Укрзалізниця») працюють за застарілою централізованою моделлю, що гальмує розвиток та знижує ефективність. Серед проблем: обмежений доступ приватного сектору до ремонтної інфраструктури, зниження середньодобового навантаження вагонів удвічі за 10 років, збільшення обороту вагона до 10,5 діб. Це вказує на глибокі структурні дисбаланси.

Транспортний комітет УСПП пропонує: відкритий доступ до вагоноремонтних потужностей; пілотну модель державно-приватного управління з чітким розподілом ролей і відповідальності тощо.

Нагадаємо, що у травні 2025 року Комітет став співорганізатором круглого столу у Вашингтоні (США) – за участі американського бізнесу та інвесторів. Основною метою заходу стало залучення приватних інвестицій в модернізацію УЗ. Робота в даному напрямі триває.

Довідково. Комітет з питань розвитку транспортної інфраструктури був створений при УСПП у 2025 році як експертно-представницький майданчик, метою якого є підтримка процесу модернізації залізничної інфраструктури, підвищення ефективності перевезень та забезпечення конкурентоспроможності української логістики.

Ініціаторами виступили УСПП та  асоціація «Залізничні Перевізники України», а до його складу ввійшли представники галузевих та експертних асоціацій, Укрзалізниці, бізнесу тощо. Комітет відкритий до участі в ньому фахівців з державного і неурядового сектору, промисловості, аналітичних центрів.