Радикальне - на 70% - збільшення Укрзалізницею тарифів на перевезення вантажів вже позначається на процесі відновлення економічної діяльності підприємств провідних експортоорієнтованих секторів.
На цьому наголосили в Українському союзі промисловців і підприємців.
Передусім йдеться про гірничо-металургійний та аграрний комплекс. Простої вагонів на державному кордоні до 60-90 діб потребують додаткових витрат на оренду вагонів або складських ресурсів за кордоном.
У АрселорМіттал Кривий Ріг логістичні витрати зросли в 4 рази, порівняно з довоєнним періодом, у компанії Інтерпайп – до 3,5 разів (дані наді партнером УСПП GMK-Центр).
В аграрному комплексі собівартість продукції і вартість перевезень практично вирівнюються в ціні, що робить експортний напрям непривабливим. Щоб довезти тонну зерна з Черкаської чи Полтавської області до європейських портів, потрібно від $150 до $200. Ціни ж в Україні на зерно опустилися до 3 тис. грн за тону. Раніше фермери отримували 80% вартості тонни свого збіжжя, зараз – заледве 20%.
«Уряд неодноразово закликав компанії, виробників і т.д. максимально відновлювати діяльність – попри війну. Ми вважаємо, що це правильно, економіка повинна працювати, у цьому запорука стабільності держави в цей важкий період воєнного часу. Промисловці і підприємці відгукнулися на ці заклики, пішли на ризики, поновили діяльність, але такі рішення, як 70% ріст тарифів тощо – це несподівана і необґрунтована підніжка для бізнесу», - переконаний президент УСПП Анатолій Кінах.
Діловий союз провів низку обговорень із представниками означених експортоорієнтованих секторів, УЗ, Асоціацією міжнародних автоперевізників, представниками дипломатичних установ і відомств сусідніх країн ЄС, а також щонайменше 2 спеціалізовані засідання Антикризового штабу допомоги бізнесу.
Базуючись на цих консультаціях, УСПП підготував низку рекомендацій, вже спрямованих до уряду.
Зокрема, Міністерству економіки, Міністерству інфраструктури України пропонується підготувати аналіз результатів підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення і прогноз його впливу на експортні показники.
«Ми очікуємо, що за підсумками такого розгляду буде ухвалене рішення щодо необхідності збалансування інтересів монопольного перевізника та обґрунтованих витрат учасників ринку вантажних перевезень», - кажуть експерти.
Окрім тарифного питання, у фокусі уваги УСПП також збільшення транзиту зернових і ГМК через залізничну інфраструктуру в ЄС, розвиток придунайських портів.
Наявний потенціал перевезення вантажів через залізничні пункти пропуску з країнами ЄС використовується лише на 53%.
Укрзалізниця може забезпечити передачу щодоби близько 220 тис. тон вантажів (3 422 вагони), а за місяць – 6 млн. тон. Фактично здається 102 тис. тон (1 859 вагонів) на добу, 3 млн. тон за місяць.
Детальніше зазначені рекомендації уряду розміщені на сайті УСПП за посиланням.
«Після введених Євросоюзом санкцій проти рф, наші українські виробники ГМК зуміли замістити їх продукцію на євроринку. Це була подвійна перемога. Зараз же, через складну та дорогу логістику, наш товар витісняється конкурентами із Бразилії, ПАР тощо. Цей ринок треба зберегти. Уряд, бізнес мають разом подумати, як максимально посприяти українському експортерові. Від цього залежать обсяги надходження валютної виручки, поповнення бюджету, курс національної валюти та стан економіки в цілому», - підсумували в УСПП.