Експерти вважають неприпустимою декодифікацію економічного законодавства - скасування Господарського кодексу України в умовах воєнного стану

Facebook Поділитись
Експерти вважають неприпустимою декодифікацію економічного законодавства - скасування Господарського кодексу України в умовах воєнного стану

Фахівці з правової та економічної сфер обговорили наслідки спроб декодифікації економічного законодавства, зокрема ризики скасування Господарського кодексу України.

Учасники Четвертого форуму підтримки проєвропейських правових реформ висловили одностайну думку, що такий крок є неприйнятним в умовах воєнного стану та негативно вплине на економічну стабільність країни. Про це йдеться в резолюції Форуму.

Нагадаємо, що до заходу, організованого Українським союзом промисловців і підприємців, Інститутом економіко-правових досліджень імені В.К. Мамутова НАН України, ГО «Координата», кафедрою економічного права та економічного судочинства Навчально-наукового інституту права КНУ імені Тараса Шевченка, долучилися практикуючі юристи, судді, народні депутати, представники бізнесу тощо.

Зміни у правовій системі, що стосуються інвестиційного законодавства, господарського права в цілому, викликали хвилю занепокоєння серед представників бізнесу та експертів.

«На тлі позитивної оцінки з боку Європейської Комісії Господарського кодексу України спостерігається активізація просування законопроєкту «Про особливості регулювання підприємницької діяльності окремих видів юридичних осіб та їх об’єднань у перехідний період» (реєстр. № 6013). Його прийняття створює ризики для економічного (господарського) законодавства України в контексті євроінтеграції, забезпечення стійкості правової системи України, безперебійного функціонування економіки в умовах воєнного часу», - підкреслюється в резолюції.

Господарський кодекс України є важливим інструментом регулювання економічних відносин, особливо під час воєнного стану та тих руйнувань, яких завдала повномасштабна агресія рф.

Його скасування, на думку учасників Форуму, може створити правову невизначеність та ускладнити ведення бізнесу в країні, підвищити корупційні ризики.

Серед аргументів - положення законопроєкту № 6013, що виключають з обороту термін «підприємства», суперечать Конституції України. Поряд із цим, делегітимація терміну «комунальне підприємство» обмежить місцеве самоврядування та ускладнить фінансування понад 15 тисяч комунальних підприємств в Україні.

Кримінальний, Податковий, Земельний кодекси, інші закони ґрунтуються на поняттях підприємства та господарських відносин. Відмова від цих понять призведе до правової невизначеності, кажуть юристи.

Війна вимагає концентрації всіх ресурсів на підтримку економіки та соціальної стабільності. Будь-які масштабні правові реформи повинні бути зваженими та орієнтованими на післявоєнний період, коли можна буде спокійно та всебічно оцінити їхні наслідки.

Тим більше, що кодифікація господарського (економічного, комерційного, торгового) законодавства вже давно є стандартом у багатьох розвинутих країнах світу.

«Зведення всього існуючого різноманіття організаційно-правових форм до господарських товариств,  а точніше таких «живих» їх форм, як АТ та ТОВ/ТДВ – це вже не про розвиток економіки, а про підрив її фундаменту, основних засад», - йдеться в документі.

Наприклад, перетворення всіх 32 452 фермерських господарств (92 % від загальної кількості с/г підприємств) у господарські товариства, як це передбачається законопроєктом № 6013, призведе до перереєстрації юридичної особи за власні кошти; фактично до скасування державних закупок сільськогосподарської продукції за державним контрактом; позбавлення можливості отримання державної підтримки; потреби оприлюднення всіх статутних та ін. документів, що посилить агрорейдерство.

Виключення з правового поля поняття «господарських відносин» ускладнить визначення юрисдикції господарських судів України та призведе до нових спорів щодо юрисдикції.

Окрім того, положення законопроєкту № 6013 суперечать міжнародним та європейським підходам до правового регулювання господарської діяльності. Пропозиція скасування права господарського відання та права оперативного управління не враховує, що в європейських країнах, таких як Польща, Франція та Німеччина, існують подібні правові титули, хоч і з дещо іншими назвами. На рівні Європейського Союзу також визнається право господарського відання.

Учасники Форуму закликають народних депутатів надати об’єктивну оцінку змісту і наслідкам прийняття законопроєкту № 6013, який несе ризики пригнічення економіки України під час війни, а також провести широкі його обговорення  із представниками українського і іноземного бізнесу, науковою, адвокатською та суддівською спільнотами.  Резолюцію направлено в ВРУ, Кабмін та Офіс президента.

Резолюція