Експорт українського металу впав на 50% - Україні конче необхідно втримати євроринок

Facebook Поділитись
Експорт українського металу впав на 50% - Україні конче необхідно втримати євроринок

Домовленість про розблокування портів стосується тільки зернових. Про ефективність останньої також говорити зарано: тільки 1 судно вже пройшло за обумовленим маршрутом та ввійшло в територіальні води Туреччини.

До війни ГМК-продукція спрямовувалася на експорт переважно через морську інфраструктуру – до 90%. Сухопутна логістика (залізниця, автотранспорт) наразі не може обслуговувати наявні потреби і, окрім того, є дорогою. Для багатьох металовиробників поточна ситуація є економічно невигідною.

Причин декілька: складність логістики, несприятлива ринкова кон’юнктура на зовнішніх ринках і зростання внутрішніх витрат через подорожчання енергоресурсів (електроенергія за рік підвищилася в ціні більш як на 60%, природний газ – більш як у 2 рази), а також липневе 70-відсоткове підняття тарифів «Укрзалізниці» на вантажні перевезення.

Простої вагонів на державному кордоні до 60-90 діб, що потребує додаткових витрат на оренду вагонів або складських ресурсів закордоном. Постійні черги на прикордонних переходах складають понад 30 тис. вагонів.

При цьому, логістичні витрати підприємств зросли в 4 рази.

Окрім труднощів із експортом, потрібно враховувати і падіння виробництва. Велика частина тут припадала на втрачені маріупольські підприємства «Азовсталь» та ММК ім.Ілліча (разом до 40%).

«Галузь потребує уваги держави. Вона давала завжди 33% нашого експорту, 22 млрд. доларів до бюджету. Це важливе джерело валютних надходжень», - підкреслив президент УСПП Анатолій Кінах.

Через вплив війни, розв’язаної рф проти України, сповільнення світової економіки, спад будівництва в Китаї поточні ціни на залізну руду і метали знизились  до $110-112 / т. (минулорічні ціни на піку складали $215-$220/т.), тобто і тут падіння вдвічі.

Така динаміка, принаймні на залізну руду, може протриматися, як мінімум, до 2025 року.

Враховуючи ще й окреслену вище ситуацію із труднощами експорту, вітчизняний гірничо-металургійний комплекс в дуже непростій ситуації. Тут або скорочувати виробництво і надалі (втрата кількох десятків тисяч робочих місць і мільярдів надходжень в бюджет), або разом із державою знаходити вихід.

УСПП вбачає його в зниженні податкового навантаження, тарифів на перевезення, розбудові сухопутніх перевезень (додаткові переходи, колії, термінали і т.д.).

«Якщо не втрутитися в ситуацію, то ми, по-перше, втратимо євроринок, де вже вдало замістили рф. Тепер туди заходять компанії-експортери із Бразилії, Австралії, ПАР тощо. По-друге, втрата робочих місць і експортних надходжень в нинішній ситуації війни, що триває, ляже неймовірним додатковим тягарем на бюджет. Що й так щомісяця має дефіцит в 5 млрд. доларів. Уряду необхідно обговорити разом із представниками галузі та експертами, як наростити обсяги видобування залізних руд, виплавки сталі та їх експорту», - підсумували в УСПП.