Головна загроза для країни – зниження дієздатності державних інститутів влади

Facebook Поділитись
Головна загроза для країни – зниження дієздатності державних інститутів влади

Тест на дієздатність державних інституцій, ефективність державної влади, який поставив перед усім світом COVID-19, Україна не витримує.  Більшість країн, а в УСПП, Антикризової раді громадських організацій ведеться ретельний моніторинг, робила таким чином: локдауну передував пакет комплексних попереджуючих заходів, для економіки та бізнесу передбачався час на адаптацію, в державі розроблялася антикризова програма з продуманими посткарантинними заходами. І лише в Україні влада поводилася ситуативно, рефлекторно, тут не було підготовлено і втілено в життя системно-комплексної  антикризової програми на час карантину, викликаному пандемією. І це є, безумовно, проблема безпрецедентного зниження ефективності і професіоналізму державних інститутів влади, в тому числі – вищої виконавчої. Таку думку в ефірі одного з інтернет-каналів висловив президент УСПП, голова Антикризової ради громадських організацій Анатолій Кінах.

«Є декілька моментів в роботі Кабміну, які суттєво знижують її якість.  Уряд працює за відсутності нормативно затвердженої програми діяльності – як таке можливо в сучасному конкурентному світі? При цьому монокоаліція в парламенті затвердила цей уряд, але програму – ні. Це нонсенс. Уряд сформований в основному на принципах особистої відданості, інтересах окремих олігархів, факторах зовнішнього управління. Уряд  не є командою, яка виконує завдання державного будівництва на основі персональної відповідальності», – вважає Анатолій Кінах.

Він нагадав, що за умовами Конституції, Україна є парламентсько-президентською республікою. Тому після виборів в парламенті має бути створена коаліція, яка підписує коаліційну угоду. Нею передбачене формування уряду, ухвалення його програми для виконання саме цієї угоди. Однак конституційна вимога не реалізована.

 «Достатньо згадати, що парламент ухвалив лише 10% поданих урядом законопроектів. Треба зробити все для зміни ситуації конституційними методами в короткій термін: переформатувати коаліцію в ВРУ  заради її дієздатності, домогтися створення  більш ефективного уряду», – наполягає лідер промислової спільноти.

Абсолютно неприпустимою, на думку А.Кінаха, є практика призначення міністрів в умовах відсутності міністерств. В такому випадку висока посадова особа нездатна вирішувати найважливіші  завдання, існує лише імітація управління процесами. Так, рік тому в країні було ліквідовано міністерство аграрної політики і продовольства. Це була велика помилка, оскільки сфера АПК виробляє до  14% ВВП держави, постало завдання створення прозорого ринку землі, адаптування галузі до світових стандартів і регламентів, і орган, який займається координацією, планово-стратегічною функцією, управлінням процесами, був вкрай потрібен. За рік  промах став очевидним, міністра знову призначили, але немає ні положення, ні стратегічних документів, ні фахівців…. Все це, безумовно,  коштує значних державних коштів та втраченого  часу. На наш погляд, має бути притягнення до відповідальності тих посадовців, які  ухвалив таке рішення.

 Аналогічний випадок – посада головного санітарного лікаря в умовах відсутності Державної санітарно-епідеміологічної  служби України, ліквідованої в 2017р. До речи, саме тут одна з причин, чому в країні немає чіткої програми боротьби з коронавірусом,  професійного прогнозу наслідків.   

«Серед інших проблем, які на початку нового року постали перед державою, найпершою я б назвав підвищення системності, професійності, персональної відповідальності  державних інститутів влади на принципах відповідної кадрової політики і пріоритету національних інтересів.  Саме таким чином країна забезпечить поступовий вихід з соціально-економічної, політичної кризи», – підсумував Анатолій Кінах.