Національна транспортна стратегія-2030 має передбачати локалізацію виробництва та завантаження українських заводів

Facebook Поділитись
Національна транспортна стратегія-2030 має передбачати локалізацію виробництва та завантаження українських заводів

Уряд ухвалив план заходів з реалізації Національної транспортної стратегії України до 2030 року. Серед іншого, документ передбачає заміну громадського транспорту на більш сучасний та екологічний.

УСПП переконаний, що наступним кроком по реалізації Стратегії повинне бути прийняття програм з прозорої підтримки локалізації виробництва.

Діловий союз неодноразово звертав увагу уряду і місцевих адміністрацій на необхідність надання обґрунтованого пріоритету в тендерах вітчизняним компаніям і товарам. Це дозволить оновити міський і комунальний транспорт, міжміську інфраструктуру, завантаживши потужності вітчизняних машинобудівних підприємств, які виготовляють автобуси, трамваї, тролейбуси, поїзди метро та складові до них.

Наразі ці показники невтішні – доля імпорту у держзакупівлях продукції машинобудування в України – 46%. Той же показник у США – 4%, в ЄС – 10%.

Натомість велика програма транспортного машинобудування в Україні дала б приріст ВВП на 2,3%. З’являться близько 15 тисяч робочих місць у вагонобудуванні та понад 30 тисяч - у суміжних галузях.

Зараз транспортне машинобудування в Україні показує стабільне падіння, скоротившись у лютому ще на 7%.

«Оновлення вимагає як залізнична інфраструктура, де зношеність фондів сягає 90%, так і міський транспорт. Національна стратегія якраз і повинна стимулювати модернізацію транспорту, при цьому надавши замовлення вітчизняним виробникам. Це робочі місця і підвищення платоспроможності внутрішнього ринку», - наголосив президент УСПП Анатолій Кінах.

Лідер ділової спільноти пояснює: трансляція в публічному просторі, що вимога локалізації виробництва – це обмеження конкуренції, є хибною думкою.

«Обмеження конкуренції і зайвий протекціонізм трапляється, якщо автори реформи не знають або нехтують сучасними підходами в кращих практиках закупівельної науки, а також мало обізнані про позитивні приклади промислової кооперації», - зазначають експерти УСПП.

До прикладу, умовою входу на ринок Польщі є використання місцевих деталей, модулів і механізмів. Країна  імпортує трамваї Hyundai (123 нових одиниць рухомого складу). Але близько 60% компонентів забезпечують заводи Польщі та частково інших країн ЄС.

Україна ж імпортує готову продукцію транспортного машинобудування, в деяких випадках навіть вживану. Окрім очевидних економічних втрат для українських виробників, потрібно приплюсовувати втрати держави або місцевих громад на технічне обслуговування таких виробів, котрі не мають ні комплектуючих, ні відповідних баз в Україні.

УСПП має готові напрацювання в даному напрямі та підтримує  комунікації з урядом. Втім, тут пропонують більш системно підійти до формування політики локалізації та імпортозаміщення, зокрема і через прийняття відповідного законопроекту і розробки державної програми.