
На базі ДП «Морський торговельний порт Чорноморськ» відбулося виїзне засідання Комітету з питань розвитку транспортної інфраструктури при Українському союзі промисловців і підприємців (УСПП). Захід був присвячений пошуку рішень щодо підвищення ефективності перевізного процесу, виконання Плану заходів по реформуванню залізничного транспорту (розпорядження КМУ від 24.12.2019 №1411) та формування єдиних і справедливих тарифних підходів у сфері залізничних вантажоперевезень.
Засідання відбулося на основі попередніх рішень Антикризового штабу стійокості економіки в умовах воєнного стану в контексті аудиту стану промисловості України та підготовки необхідних рішень для підвищення стійкості і самодостатності економіки.
У заході взяли участь представники Уряду, Укрзалізниці, бізнес-асоціацій, логістичних компаній та профільних експертів. Модерували дискусію президент УСПП Анатолій Кінах та президент Асоціації «Залізничні перевізники України», голова Комітету при УСПП Сергій Ненько.
Комітет при УСПП веде активну роботу як на національному, так і на міжнародному рівнях. Зокрема, нещодавно у Вашингтоні було проведено презентацію програми модернізації «Укрзалізниці» іноземним інвесторам. Раніше відбулася робоча зустріч з латвійською стороною щодо нових логістичних рішень для експорту через порти Балтії. На внутрішньому рівні — постійний діалог з урядом, «Укрзалізницею», представниками ринку, включаючи АПК, ГМК, експедиторів, логістів.
Основною темою обговорення стала тарифна політика у сфері залізничних перевезень, у тому числі тарифи на залізничні перевезення до порту Чорноморськ. Вони, як заявили його представники, є суттєво вищими, ніж, наприклад, до сусіднього порту Південний. Причина — подовжений маршрут приблизно до 200 км, що додає до вартості перевезення до 150 грн за тонну. Це знижує конкурентоспроможність порту, ускладнює залучення інвестицій, зокрема в контексті планів щодо концесій, створює нерівні умови для учасників ринку.
Президент УСПП Анатолій Кінах, зокрема, відмітив, що промислова продукція в період квітень 2024-квітень 2025 р. зросла в ціні на понад 42% у річному вимірі саме через тарифні та логістичні чинники.
Валерій Ткачов, представник АТ «Укрзалізниця», погодився: проблему потрібно вирішувати комплексно — з урахуванням стратегічних інтересів економіки, збереження транзитного потенціалу та інвестпривабливості портів.
Учасники засідання наголосили: для забезпечення справедливої конкуренції між портами країни варто впроваджувати єдиний тарифний підхід або принаймні компенсаторні механізми. В іншому разі зусилля з розвитку інфраструктури, залучення інвестицій та відкриття нових логістичних маршрутів можуть бути зведені нанівець.
Серед інших ключових питань, що обговорювалися:
- доцільність впровадження гнучкої логістики та цифрового планування замість адміністративного регулювання;
- техніко-економічні обгрунтування, що мають передувати зміні тарифів, прогноз наслідків та діалог у форматі влада-бізнес;
- трансформація вагоноремонтних підприємств — від дотаційної моделі до ринкової ефективності;
- необхідність адаптації Плану заходів до завдань відбудови України від наслідків війни;
- нагальна необхідність прийняття у ВРУ законопроєкту №12142 “Про систему та особливості функціонування ринку залізничного транспорту”.
Олександр Ткаченко, голова Асоціації українських залізничних вантажовідправників, акцентував увагу на необхідності комплексного реформування вагоноремонтної галузі.
За підсумками засідання учасники обговорили можливі шляхи врегулювання тарифної політики, узгодили низку пропозицій та домовилися про підготовку відповідного звернення до парламенту та Уряду.
Президент УСПП Анатолій Кінах підкреслив: тарифна, кредитна, податкова, регуляторна політики мають формуватися як складові цілісної моделі економічної стійкості. Саме тому УСПП, Антикризовий штаб стійкості економіки в умовах воєнного стану і Комітет ініціюють проведення цільового засідання Ради національної безпеки і оборони України, присвяченого питанням економічної самодостатності держави в умовах війни та підвищення ефективності державного управління.