
Уряд, на виконання доручення Президента Володимира Зеленського, сформував пакет рішень, які мають підтримати український бізнес під час війни.
Більшість із перелічених пропозицій збігаються із тими, які українські промисловці і підприємці надали урядовим партнерам.
«Також у нас є ініціативи дещо розширити цей антикризовий пакет підтримки економіки, які ми додатково спрямуємо в Кабмін. Йдеться про бізнес, який частково або повністю втратив виробничі ресурси, проте хоче відновити діяльність. Маємо підтримати його, щоб економіка залишалася стабільною», - зазначив президент УСПП Анатолій Кінах.
У діловому союзі підрахували, що близько 60% компаній –членів УСПП продовжують свою діяльність, у тому числі, це підприємства оборонної, критичної інфраструктури, аграрії, переробка, малий бізнес в містах, де це можливо, також активно працює. Більшість підприємств надає свою підтримку ЗСУ, теробороні, вимушеним переселенцям. У прискореному темпі економіка переводиться на військові рейки, так, чимало компаній зі сфери переробки почали виробляти консерви, сухі види готової продукції для постачання армії.
При цьому справно сплачуються податки, у тому числі багато бізнесу зробило внески наперед, відтак, бюджет у частині податкових надходжень за лютий 2022 року виконаний на всі 100%.
Проте зрозуміло, що постійні обстріли російською армією економічно активних регіонів України – Харкова, Київщини, Миколаївщини, Херсонщини, Чернігівщини, Сумщині, одеських портів і т.д. – не може не завдати удару по бізнесу. Подекуди неможливо продовжувати роботу, чимало підприємств потребує релокації, є втрата логістичних ланцюжків, масштабні руйнування інфраструктури, постійна небезпека з боку окупантів.
Відтак, у відповідь уряд, парламент і ділова спільнота, експерти запропонували низку рішень.
Передовсім йдеться про закони № 2115-IХ та № 2118-IX, що визначають особливості оподаткування і звітності в період воєнного стану. Проголосовані в парламенті, документи набули чинності з 7 березня.
Що вони передбачають:
І. Щодо подання неподаткової звітності (Закон № 2115-IX):
???? всі форми звітності та документи (фінансові, бухгалтерські, облікові, розрахункові, аудиторські та інші), передбачені чинним законодавством для юридичних осіб, фізичних осіб, фізичних осіб-підприємців в документарній та/або електронній формах, подаються протягом 3 місяців після припинення воєнного стану або стану війни за весь період неподання звітності або обов’язку подати документи;
???? протягом вищезазначеного строку до суб’єктів господарювання та фізичних осіб не застосовується адміністративна та/або кримінальна відповідальність за неподання звітності;
???? особи, які не мають фізичної можливості подати звітність протягом 3 місяців після припинення воєнного стану або стану війни у зв’язку з безпосередніми наслідками їх участі у бойових діях, подають звітність протягом 1 місяця з дня закінчення наслідків, які унеможливлювали її подання, а до цього звільняються від адміністративної та/або кримінальної відповідальності;
???? у період воєнного стану або стану війни будь-які перевірки (крім податкових) щодо своєчасності та повноти подання звітності, уповноваженими органами не здійснюються.
ІІ. Щодо податкової звітності та справляння податків і зборів на період до моменту припинення або скасування воєнного стану (Закон № 2118-IX):
????платники податків звільняються від відповідальності, передбаченої ПКУ, за порушення строків сплати податків і зборів, подання звітності, реєстрації податкових та акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів про фактичні залишки пального та обіг пального та спирту етилового (у випадку відсутності можливості своєчасно виконати свої обов’язки щодо цього) з обов’язковим виконанням такого обов’язку протягом 3 місяців після припинення воєнного стану або для осіб, які не мають фізичної можливості виконати ці вимоги у зв’язку з безпосередніми наслідками їх участі у бойових діях, - протягом 1 місяця з дня закінчення наслідків, які унеможливлювали виконання вищезазначених, передбачених ПКУ;
???? податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються;
???? дозволено переміщувати пальне без реєстрації акцизної накладної за наявності товарно-транспортної накладної, яка містить всі реквізити, передбачені акцизною накладною та реєстрації акцизної накладної протягом 3 місяців після припинення воєнного стану;
???? операції з добровільної безоплатної передачі або відчуження коштів, товарів, у т.ч. підакцизних, надання послуг на користь ЗСУ та тероборони, не є операціями з їх реалізації для цілей оподаткування;
???? фінансовий результат до оподаткування для цілей податку на прибуток не підлягає коригуванню у випадку передачі коштів, товарів, робіт послуг за переліком, визначеним КМУ (для цілей оборони), на користь ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки Україні, Прикордонній службі України, МВС України тощо, іншим державним органам, що утримуються за рахунок держбюджету, та утвореним військовим формуванням для потреб забезпечення оборони;
???? на час воєнного стану зупиняється перебіг строків позовної давності, передбачених податковим та іншим законодавством;
???? продовжується дія ліцензій на виробництво, обіг, зберігання пального та спирту етилового;
???? при цьому зупиняється дія норм ПКУ щодо бюджетного відшкодування ПДВ;
???? звільняються від оподаткування ввізним митом соціально значущі товари (продукти харчування, лікарські засоби та медичні вироби), спрощується процедура завезення на митну територію України гуманітарної допомоги;
???? санкції за порушення у сфері застосування РРО не застосовуються.
Також, відповідно до постанови КМУ № 178 до припинення чи скасування воєнного стану операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту Збройних Сил, Національної гвардії, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби, Міністерства внутрішніх справ, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, інших утворених відповідно до законів військових формувань, їх з’єднань, військових частин, підрозділів, установ або організацій, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави обкладаються податком на додану вартість за ставкою 0%.
Також, постановою КМУ від 2 березня № 178 «Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану” запроваджені певні особливості оподаткування ПДВ операцій з постачання певних товарів для потреб забезпечення оборони України.
Крім цього, уряд України анонсував ще ряд ініціатив для бізнесу, а саме:
???? фізичні особи-підприємці І та ІІ групи на час воєнного стану та протягом року після його завершення будуть звільнені від сплати ЄСВ;
???? підприємства та фізичні особи-підприємці ІІІ групи будуть звільнені від сплати ЄСВ за найманих працівників, які були призвані до лав ЗСУ, інших збройних формувань (в тому числі територіальної оборони). Збір буде сплачено за рахунок держави;
???? відкладається впровадження РРО для всіх фізичних осіб-підприємців;
???? будуть скасовані всі заходи ринкового та споживчого нагляду у всіх питаннях, крім регулювання цін та контролю за ціноутворенням. Також вже встановлено мораторій на проведення перевірок всіх видів для бізнесу.
Експерти УСПП також пропонують розширити ініціативу щодо змін податкового законодавства.
«Пропонуємо місячний період замінити на зведений період з 01.02.2022 р. до дня, в якому спливають 90 календарних днів після завершення воєнного стану. Це повинно, в першу чергу, стосуватися ПДВ та акцизного податку», - зазначила віце-президент УСПП Юлія Дроговоз.
Пакет, анонсований урядом, буде доповнюватися, над цим працюють УСПП, Антикризова рада громадських організацій, інші ділові організації.