В Україні збільшуються обсяги купівлі палива, що пояснюється встановленням генераторів у приватних домогосподарствах, а переважній кількості – у сфері послуг, виробництві малого і середнього бізнесу тощо.
Це спосіб продовжити роботу свого бізнесу в умовах гострого дефіциту електроенергії і її відключень через руйнування російським агресором половини наших потужностей – близько 9ГВТ.
Використання генераторів на бензині/дизелі/газових установок вже збільшують затрати бізнесу на електроенергію щонайменше на 20% від того, що вони платили у звичайному режимі. Подорожчання пального (кожен літр бензину і дизелю тепер зросте на 1,66 гривень) негативно відіб’ється на їх діяльності, а також підвищить ціни для кінцевого споживача.
На цьому наголосили в Українському союзі промисловців і підприємців та Антикризовому штабі стійкості економіки в умовах воєнного стану.
«Якоїсь економічно обґрунтованої підстави для такого рішення немає. Поки в Україні профіцит палива, плюс бізнесом, громадянами, волонтерськими фондами закуплено багато генераторів, які дозволяють підтримувати роботу під час відключень світла. Розбудова системи маневреної малої генерації йде, проте сумнівно, що до зими ми встигнемо компенсувати втрачені 9ГВТ потужностей, навіть при збільшенні імпорту з ЄС. Окрім того, чимало ОСББ, комунального сектору також переведені на роботу генераторів, у тому числі, за кошти міжнародних партнерів», - нагадали в діловому союзі.
Тут звернули увагу, що в проголосованому ВРУ законопроєкті №11256-2 (пояснювальній записці до нього) немає, по факту, чітких розрахунків впливу такого рішення на економіку, при цьому є показники очікуваних надходжень. Які можуть не перекрити тих втрат бізнесу, відтак – і податкових зборів.
Окреме питання щодо використання генераторів/пального для автівок волонтерами та безпосередньо ЗСУ. Відомо, що у багатьох випадках наші захисники заправляють свої авто за власний кошт – чи буде врегульоване для них це питання?
Загалом, за оцінками Forbes, акцизне навантаження на ринок збільшиться до 1,7% ВВП.
Європейські директиви, на які посилаються автори законопроєкту, передбачають обґрунтоване та поступове підвищення акцизів. Тим паче, що Україна знаходиться у винятковій ситуації – більше 2 років повномасштабної війни з російським агресором (в цілому 10 років війни), великі руйнування внаслідок ворожих обстрілів цивільної, транспортної, енергетичної інфраструктури.
«Тому Уряду, Верховній Раді потрібно в діалозі із бізнесом провести відповідні прорахунки впливу такого рішення на економіку, скоригувати його, де це потрібно, можливо, передбачивши пільги для критично важливих сфер тощо. Документ потребує доопрацювання», - підсумували в УСПП.
Нагадаємо, згідно із проголосованим законопроєктом, акциз зросте:
- на 14%, до €242,6/1000 л бензину;
- на 27%, до €177,6/1000 л дизпального;
- у три рази, до €148/1000 л автогазу.
Збільшення відбуватиметься поетапно - стартує з 1 вересня 2024 року - і триватиме до 2028 року.
На кінцевому етапі акциз на бензин становитиме 359 євро за 1000 л, на дизельне пальне - 330 євро за 1000 л, на скраплений газ – 250 євро за 1000 літрів.