Постійний ріст тарифів на Укрзалізниці коштуватиме бізнесу та економіці мільярди гривень

Facebook Поділитись
Постійний ріст тарифів на Укрзалізниці коштуватиме бізнесу та економіці мільярди гривень

«Укрзалізниця», будучи природним монополістом, намагається в гірших традиціях цього становища максимізувати власний прибуток, не зважаючи на антимонопольні правила, необхідність техніко-економічних обґрунтувань підвищення тарифів, переговорів з виробниками-користувачами послуг,  не дбаючи про підвищення якості перевезень. Це сприяє зниженню  економічної ефективності перевізника та ефективності тих галузей,  з якими вона співпрацює, шкодить бізнесу і економіці країни в цілому.  Такої думки дотримуються в УСПП.

Так, асоціація «Укррудпром» (а продукція гірничо-металургійного комплексу складає 43% загальних вантажних перевезень) у своєму листі УСПП зазначила: за минулий рік тарифи на вантажоперевезення  підвищувались кілька разів, причому  безпідставно та необґрунтовано,  а якість обслуговування абсолютно не покращилася.  Дорожнеча вкупі з  нестачею вагонів чи платформ призвели до недоотримання прибутків підприємствами, затримками з виконанням контрактів перед споживачем, в тому числі закордонним.  

Поза тим, згідно оприлюдненого на сайті Міністерства інфраструктури за ініціативою АТ «Укрзалізниця» проекту Постанови Кабміну  «Про внесення змін до постанови Кабміну від 16 грудня 2009 року № 1392», передбачена  ще одна «новація» –  введення автоматичної індексації тарифу на вантажні перевезення на індекс промислових цін. Це неминуче потягне за собою  майбутнє підвищення тарифів.

Згідно розрахунків аналітиків «ГМК-Центр», така ініціатива  «Укрзалізниці» для економіки України буде коштувати 16,7 млрд. грн. ( або по прогнозованому курсу долара на 2019 рік – $560 млн.). Такі обставини ставлять металургів на межу серйозної кризи. Згідно із оприлюдненим проектом урядової постанови, індексацію планується проводити чотирма етапами в рік: з 1 лютого, з 1 травня, з 1 серпня і з 1 листопада. При цьому з 1 лютого 2019р. тарифи запропоновано підняти на індекс цін виробників за 2018 рік – на 14,2%, а в наступні періоди – на такі індекси за попередній квартал.  

«Монопольно вирішено щоквартально здійснювати індексацію, не роблячи техніко-економічні обгрунтування, абсолютно не занурюючись в собівартість, фінансові можливості замовника перевезень тощо. Така ситуація буде вбивати залишки конкурентоспроможності  базових галузей, особливо гірничо-металургійного комплексу  і АПК. Абсолютно неприпустимою є позиція Антимонопольного комітету і Кабміну, оскільки за наявності їх пильного контролю залізниця не могла б таке вчиняти.  Ми направимо цільове звернення на президента, на уряд з нашими аргументами, щоб призупинити прийняття проектів, які вже стоять на сайтах і які в стислі терміни мають наміри затвердити відповідні структури», – наголосив президент УСПП, голова Антикризової ради громадських організацій Анатолій Кінах.

Гірники, одні з головних споживачів послуг залізничного вантажоперевезення, наголошують: Україна сама собі ставить «палки в колеса» і робить себе неконкурентною у галузі перевезень, адже автоматична індексація тарифів не застосовується в інших країнах.  Наприклад в Білорусії, Казахстані за останній рік не було індексації вартості вантажоперевезень більш ніж на 10%, а  в середньому близько 5%. В країнах ЄС річна індексація була взагалі від 0 до 5% за рік.

«Мусимо сказати, що підвищення тарифів «Укрзалізницею» на 15% в жовтні 2017 р було не єдиним моментом, який привів до подорожчання перевезення вантажів. Насправді з лютого  минулого року  «Укрзалізниця» отримала можливість підвищувати ціни й на вагони – без узгодження з іншими міністерствами і відомствами. Ціни на ринку відразу виросли  й на вагони приватного парку, і в зв'язку з цим витрати вантажовідправників збільшилися  на 35-40%. Як бачимо, «за допомогою» залізниці, в Україні утворюються найменш конкурентні умови в порівнянні з іншими країнами», – наголошують  в «Укррудпромі».

Антикризова рада громадських організацій зазначила: кошти від постійного підвищення тарифів використовуються непрозоро і неефективно, адже, як вже йшлося, не припиняються нарікання на низьку якість послуг,  серйозний  брак вагонів і платформ.  

Анатолій Кінах відзначив, що АРГО та УСПП прийняли на своєму нещодавньому засіданні актуалізовану «Платформу економічного патріотизму», куди ввійшли ці та інші пріоритети дій на 2019 рік. Відповідні звернення по монополіям будуть спрямовані уряду та президенту. Також УСПП ініціює проведення у квітні  Всеукраїнського форуму бізнесу, на якому можливо було б разом із представниками уряду і парламенту розглянути ключові проблеми бізнесу та економіки в Україні та виробити спільний стратегічний план дій по їх вирішенню.