Промисловці стурбовані відсутністю сучасної промислової політики

Facebook Поділитись
Промисловці стурбовані відсутністю сучасної промислової політики

Попри створення та майже річну діяльність  вертикалі держуправління промисловим комплексом – Міністерства з питань стратегічних  галузей промисловості – досі не затверджена відповідна стратегія розвитку сфери, а індустрія продовжує демонструвати падіння. За підсумками 2020 року – мінус 5,2% в цілому, а за такими напрямами, як машинобудування – падіння 18,5%.

Актуальним лишається прийняття державних цільових програм ключових сфер:  авіа-, судно-, ракето-космічного, транспортного машинобудування та ін. За останній рік Україна не просунулася в  реалізації політики імпортозаміщення, локалізації виробництва, прискореної адаптації європейських технічних регламентів і стандартів тощо.

На цьому наголосили учасники спільного засідання УСПП та Антикризової ради громадських організацій. Представники низки промислових підприємств і ділових організацій обговорювали пріоритети відновлення економіки в 2021 році.

За словами президента УСПП Анатолія Кінаха, промислове виробництво нині не є джерелом зростання економіки, в основному через брак замовлень і капіталу. Держава  замість прозорої підтримки національного виробника  нарощує імпорт продукції закордонного авіа-, суднопрому, машинобудівної техніки тощо.

Наразі ці показники невтішні – доля імпорту у держзакупівлях продукції машинобудування в України – 47%. Той же показник у США – 4%, в ЄС – 12-14%.

Натомість велика програма транспортного машинобудування в Україні дала б приріст ВВП на 2,3%. З’являться близько 15 тисяч робочих місць у вагонобудуванні та понад 30 тисяч - у суміжних галузях.

Реалізація корветної програми створила б 10 тис. робочих місць, що значно б вплинуло на платоспроможність населення південних регіонів. Така, нагадаємо, минулоріч остаточно заморожена – Україна має намір імпортувати турецькі корвети ADA з доволі приблизно окресленою часткою локалізації.

«За останні 2 роки Україна законтрактувала (чи має намір це зробити) закупівлю іноземної техніки і обладнання на $ 6-7 млрд. Це величезні суми: локомотиви із США, патрульні катери з США та Великої Британії, французькі гвинтокрили, турецькі корвети .. Це ще навіть не вичерпний перелік. Тільки на оновлення підрозділів МВС французькою технікою (пожежні автівки, гелікоптери, патрульні катери) держава заплатить майже 1 мільярд євро. Які створять тисячі робочих місць і поповнять бюджет іншої країни. При цьому жодних техніко-економічних обґрунтувань, чим ця техніка краща, ніж те, що виробляється в Україні. До прикладу американські катери Island вважаються в самих США застарілими та готуються до списання. Україна готова імпортувати навіть не найновішу високоточну техніку, а по-суті «секонд-хенд», - наголошує Анатолій Кінах.

Лідер ділової спільноти повідомив, що УСПП разом із Укрпромзовнішекспертиза завершує аналіз політики інших держав (США, ЄС, країн Азії) щодо прозорого застосування застосування інструментів підтримки національних виробників та збільшення частки локалізації виробництва в держзакупівлях.

Промисловці закликали парламент проголосувати законопроєкт №3739 про локалізацію у державних закупівлях у другому читанні, а уряд – прийняти врешті постанову «Деякі питання реалізації пілотного проекту зі здійснення закупівель техніки галузі машинобудування з підтвердженим ступенем локалізації виробництва», розроблену разом із бізнесом.

Також учасники засідання вимагають підготувати проект держпрограми імпортозаміщення матеріалів і комплектуючих в ОПК, створити відповідний реєстр, сформувати цільові програми, стимули тощо.

Реформу сфери оборонно-промислового комплексу проводити виключно на основі рішень РНБОУ щодо затвердження аудиту ОПК, Стратегії розвитку оборонно-промислового комплексу.

У напрямі транспортного машинобудування пропонується розробити і затвердити 5-річний план закупівлі нових вантажних вагонів (мінімум 12-15 тис. одиниць щороку) та прийняти проект постанови КМУ щодо локалізації виробництва.  Така ініціатива була в основі підписаного меморандуму між УСПП і Укрзалізницею. Наразі партнери готують окреме засідання з цих питань, до якого хочуть залучити представників влади.

Ці та інші пропозиції сформульовані в комплексному документі "Платформа економічного патріотизму: невідкладні заходи 2021", ухваленому за результатами обговорень УСПП, АРГО та інших ділових асоціацій, компаній.

Документ спрямують уряду, Офісу президента та Верховній Раді як консолідовані пропозиції українського бізнесу для ухвалення стратегій і програм на загальнодержавному рівні.