Промисловці закликали Президента підтримати будівництво українських корветів

Facebook Поділитись
Промисловці закликали Президента підтримати будівництво українських корветів

Промислова спільнота заявляє про неприпустимість  зриву виконання доручення Президента України щодо будівництва українських корветів проекту 58250. Затримка його реалізації не відповідає інтересам національної безпеки і є економічно невигідним рішенням.

УСПП, Антикризова рада громадських організацій України, до якої входить більше сотні промислових, бізнес-асоціацій, відкрито звертаються до Глави держави із закликом підтримати національне кораблебудування та таки реалізувати  проект  по створенню українських бойових багатофункціональних суден.

Нагадаємо, корвет розроблений миколаївським державним підприємством «Дослідно-проектний центр кораблебудування». Проектування було завершено ще у 2008 році, а будівництво почалося у 2011 році на миколаївському «Чорноморському суднобудівному заводі» (ЧСЗ). Наразі реалізовано  тільки 30% проекту – в основному, через об’єктивні причини війни на Сході, брак коштів і фінансування (ЧСЗ ще два роки тому оголосив про банкрутство, обіцяні з держбюджету кошти не були виділені) тощо. Минулоріч Президент Зеленський доручив відновити дане будівництво. Проте доручення досі не виконане, і, судячи із деяких публічних заяв політиків - не буде в найближчому майбутньому.

«Промисловці виступають за максимальне відновлення проектів кораблебудування, зокрема українського корвету, котрий може бути реалізований в найближчі 2 роки. Це створить робочі місця в Україні. Було підраховано, що виробництво чотирьох необхідних ВМСУ кораблів за програмою «Корвет» проекту 58250 дозволить залучити до роботи понад 10 тисяч працівників у різних галузях ОПК на 8-9 років. При тому, серійний випуск суден економічно вигідний – вартість кожного наступного корабля в серії була б на 10% нижча від попереднього. Також, в будівництві візьме участь безліч вітчизняних підприємств, а не лише один «Миколаївський суднобудівний завод». Натомість держава пішла по іншому шляху, інвестуючи, по суті, в робочі місця закордоном», - наголосив президент УСПП, голова Антикризової ради Анатолій Кінах. 

Мається на увазі запланована закупівля Україною 16 американських патрульних катерів Mk VI. Орієнтовна вартість всієї програми – $600 млн.

В українському політикумі і ВМСУ вирішили орієнтуватися на так звану «москітну стратегію» на морі, що передбачає масове застосування малих озброєнь, яке закуповують, в основному, закордоном. Натомість власне кораблебудування потужних суден (які планувалося оснастити українськими ракетами «Нептун»), називають недоцільним.

«Така позиція не є державницькою, а заяви про непріоритетність національного суднобудування – неприпустимі. Закликаємо Президента Зеленського втрутитися в ситуацію, реалізувати обіцяне минулоріч відновлення виробництва за програмою «Корвет»  та доручити відповідальним органам пошук фінансування, інвесторів, а також залучення кредитних програм за мінімальними відсотковими ставками», - йдеться в зверненні промислової спільноти. 

В УСПП та АРГО відзначають, що суднобудівні заводи зазнають величезних труднощів з отриманням кредитів для модернізації виробництва, страждають від браку оборотних коштів – це є головними проблемами, паралельно із нечіткою та незрозумілою позицією держави щодо перспектив сфери. 

Попри це, після 2017 року галузь потроху почала відновлюватись. Так, загальні обсяги реалізованої продукції суднобудівних підприємств України у 2019-му році становили більше 4 млрд грн. Побудовано 14 суден. Річне відрахування до бюджетів всіх рівнів складало близько 1 млрд.грн. Така динаміка могла б продовжитися – за умови конкретних державних програм розвитку сфери кораблебудування зокрема та реалізації комплексної промислової стратегії в цілому.

Причому перспективи тут є і значні. За радянських часів саме суднобудівна галузь України вважалася найбільш потужною. Тут випускали 15-20 кораблів-важковаговиків (авіаносців тощо) в рік. Виробничі майданчики, кадри, розробки – все є в наявному доступі в Миколаєві, Одесі тощо і зараз. Інженерно-наукові здобутки розвиваються: минулоріч танкер і суховантаж, побудовані за проектом одеського Морського інженерного бюро, потрапили в число 50 кращих цивільних суден світу 2019 за версією Британського Королівського товариства корабельних інженерів RINA (Royal Institution of Naval Architects).

 Відтак УСПП і Антикризова рада громадських організацій закликає Президента, уряд та парламент приділити нарешті увагу вітчизняній промисловості, розробити і прийняти Стратегію промислового розвитку, втілити державні програми в сферах авіа-, кораблебудування тощо. 

Такі галузі в усьому світі розвиваються виключно за підтримки держави. 

 Свої пропозиції та розрахунки промислова спільнота озвучила в системних документах «Платформа економічного патріотизму» та «Пріоритетні заходи 2020: промисловий пакет», які передані владі та вивчаються в профільних міністерствах та комітетах Верховної Ради. Деякі рішення, як-от створення посади віце-прем'єр-міністра з питань промислової політики – в стадії реалізації. Проте інвестицій від держави, доступного кредитування, страхування ризиків, надання державних гарантій – досі немає, як, в принципі, і чіткої промислової політики як такої. 

Томудесятки потужних структурованих об'єднань та організацій промисловців, роботодавців – УСПП, Антикризової ради громадських організацій, ФРУ, ТПП України та ін., великих бюджетоутворюючих промислових підприємств ("Мотор Січ", Крюківський вагонзавод, "АвтоКрАЗ", "Нібулон", "УкрАВТО", "НКМЗ", корпорація "Електрон" та ін.).звернулись до глави держави із закликом провести особисту зустріч із діловою громадою та обговорити шляхи подолання кризи в індустрії та економіці в цілому.