
В умовах війни з російським агресором та значних втрат у транспортній інфраструктурі, питання ефективного функціонування залізничних перевезень залишається критично важливим для української економіки. У стінах Українського союзу промисловців і підприємців (УСПП) відбулася презентація та експертне обговорення Дорожньої карти реформування залізничної галузі України, підготовленої асоціацією «Залізничні Перевізники України» (далі Асоціація).
Учасники зустрічі, серед яких представники Уряду, Укрзалізниці, металургійних, аграрних, машинобудівних асоціацій України, експерти та аналітики, обговорили стан ринку вантажних перевезень, а також наслідки запланованого підвищення тарифів для промисловості та економіки загалом. Нагадаємо, що Укрзалізниця в 2022 році одномоментно підняла тарифи на 70%, а в 2025 році запланувала ріст на ще +37%. Зусиллями УСПП та Антикризового штабу стійкості економіки в умовах воєнного стану це рішення було відтерміноване, але не скасоване повністю. Ділові кола виступають за пошук компромісу та адресного підходу до галузей-експортерів.
УСПП неодноразово піднімав питання реформування залізничних перевезень та звертався з відповідними пропозиціями до РНБО, Офісу президента, парламенту та Уряду.
“Саме по собі підвищення тарифів без компенсаторних заходів може мати негативний ефект. Важливим є не лише економічне обґрунтування змін, а й адаптація стандартів вантажоперевезень до міжнародних вимог у зв’язку з євроінтеграційними процесами. Також ключовим є пошук фінансових ресурсів, серед яких державно-приватне партнерство та залучення іноземних інвестицій. Відтак, є необхідність чітких стратегій і програм модернізації УЗ”, - зазначив президент УСПП Анатолій Кінах.
Лідер ділової спільноти повідомив, що на базі УСПП створюється спеціальний Комітет з питань розвитку транспортної інфраструктури України - за участі представників бізнесу, влади, галузевих асоціацій та експертів. Це буде експертний майданчик для розробки і впровадження реформ у сфері залізничного транспорту, відкритий до участі в ньому фахівців з державного і неурядового сектору, промисловості, аналітичних центрів тощо.
Презентацію Дорожньої карти реформування УЗ провів головний експерт Асоціації Олександр Подолян, наголошуючи на необхідності комплексного підходу до трансформації галузі.
“Ключовою особливістю та відмінністю від попередніх спроб процесу реформування залізниці України, це те що бізнес виступає не тільки ініціатором реформ, а й бере на себе відповідальність за їх розробку та імплементацію”, - підкреслив він.
Пропонована Дорожня карта передбачає послідовну етапність реалізації реформи - організаційні заходи, розробку і підготовку законодавчої бази, створення державних регуляторних органів з реалізації державної політики у сфері залізничного транспорту та децентралізацію і демонополізацію залізничної галузі.
Президент Асоціації Сергій Ненько підкреслив, що залучення зовнішніх інвестицій є стратегічним завданням для успіху реформи. Для цього організація за сприяння УСПП створює у США юридичні структури, що матимуть контакти з американськими урядовими, парламентськими установами та фінансовими інституціями. Уже 1 травня у Вашингтоні відбудеться презентація концепції реформування УЗ, а в червні планується аналогічний захід у Лондоні. Основна мета – запустити конкретні механізми інвестування та модернізації залізничної інфраструктури.
У свою чергу, представниця Міністерства розвитку громад та територій України Світлана Заблоцька поінформувала про законопроєкт №12142, який передбачає запуск єдиного регулятора у сфері транспорту – Національної комісії регулювання транспорту.
Анатолій Кінах наголосив, що цей орган має працювати у постійному діалозі з бізнесом та експертним середовищем. Лише завдяки такій комунікації можна забезпечити ефективну адаптацію залізничної галузі до нових економічних реалій та міжнародних стандартів.
За словами Олександра Полупана, заступника голови асоціації “Українських залізничних вантажовідправників”, підвищення тарифів УЗ є однією з причин зростання собівартості промислового виробництва і, відповідно, цін на таку продукцію. У 2022 році вони збільшилися на +47%, минулоріч на +18% тощо.
“Чергове підвищення тарифів зумовить скорочення вантажоперевезень і перехід на автотранспорт (+16%), що, у свою чергу, створить навантаження на автошляхи, багато з яких потребують ремонту. Плюс питання наявності водіїв і т.д.”, - переконаний експерт.
Директор ДП "Укрпромзовнішекспертиза" Володимир Власюк вважає, що бізнес в Україні втратить 10 млрд. грн. від підвищення тарифів на УЗ. Він пропонує натомість компромісний варіант, що передбачає вирішення проблеми із крос-субсидіюванням пасажирських перевезень, звільнення залізниці від сплати акцизів та частково плати за землю.
Учасники презентації відмітили, що важливо дати дозвіл не лише для приватного рухомого складу, але й приватної тяги.
“В ЄС 314 приватних компаній мають ліцензії на залізничні перевезення. Конкуренція позитивно впливає на тарифи”, - підкреслив віце-президент УСПП Леонід Козаченко.
У свою чергу заступник директора Департаменту технології перевезення та комерційної роботи Укрзалізниці Валерій Ткачов зауважив, що в Німеччині, наприклад, держава виділяє 5-10 млрд. євро на залізницю, що підтримує рентабельність пасажирських перевезень, які у більшості країн світу мають збитковість. В Україні поки не визначено ресурсів і механізмів, що дозволили б уникнути крос-субсидіювання. На Укрзалізницю покладені соціальні і спеціальні функції, окрім того, УЗ та Мінінфраструктури послідовно йде шляхом реформування. Головна затримка - саме в законодавчій площині, потрібно прийняти ЗУ “Про залізничний транспорт”. Фахівець висловив вдячність спікерам, які згадували про необхідність пошуку рішень, наприклад, звільнення УЗ від сплати акцизів.
“Зростає собівартість електрики - на +166% за останні роки, дизпалива на +110%, зарплати на +35%. Ми і так поступово оптимізовували штат, інші витрати, але витрати зростають і ми змушені піднімати тарифи. При цьому УЗ запропонувала компенсаторні механізми для різних галузей (довгострокові контракти по фіксованим розцінкам, знижки для перевезення зерна з прифронтових територій тощо). Плюс залізниця власним коштом відбудовує пошкоджені російськими обстрілами мости, що скорочує логістичні шляхи і відтак кінцеву її вартість для перевізників”, - наголосив В.Ткачов.
Учасники презентації погодилися, що має бути комплексний підхід до реформування УЗ, пошук компромісних рішень між підвищенням тарифів та підвищенням якості вантажоперевезень. Кожну галузь необхідно розглядати окремо, адже логістика для АПКУ, ГМК та будівельної, видобувної сфери різняться.
Укрзалізниця та Уряд мають краще комунікувати із бізнесом та експертами, сюди належить і прозорість та публічність фінансового плану УЗ.
Як повідомив президент УСПП, діловий союз спільно із Асоціацією, іншими зацікавленими партнерами врахують результати цієї дискусії в Дорожній карті та матеріалах для презентації інвесторам у Вашингтоні. Окрім того, триває формування Комітету з питань розвитку транспортної інфраструктури, невдовзі буде затверджений його регламент.