
Документ проголосований у Верховній Раді в другому читанні та готується до підпису головою парламенту. Він не враховує зауважень та фахової аргументації, у т.ч. із законодавчої європейської практики, підготовлених експертами та поданих до розгляду народним депутатам.
Законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного регулювання ринків фінансових послуг» реєстраційний №9422, передбачає виключення нормативно-правових актів НБУ щодо небанківських фінансових установ зі сфери дії Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Це суперечитиме міжнародній практиці та законодавству ЄС та може призвести до порушення прав громадян, суб'єктів господарювання та їх об'єднань в Україні.
На цьому наголосили учасники круглого столу «Державне регулювання фінансового ринку. Законодавчі новації в Україні та практики країн ЄС». Його організаторами стали Український союз промисловців і підприємців і Асоціація «Страховий бізнес», а серед учасників – народні депутати, керівництво Державної регуляторної служби, Національної асоціації кредитних спілок, Асоціації учасників валютного ринку, Асоціації інформаційно-фінансового бізнесу, експерти, представники Латвійської асоціації страховиків тощо.
Вони виступили за необхідність додаткового опрацювання зазначеного законопроєкту з зацікавленими сторонами. Відтак, якщо документ буде надіслано на підпис Президенту – учасники круглого столу звернуться до нього із проханням накласти вето на чинну редакцію.
У чому основні зауваження до законопроєкту?
По-перше, виведення певних актів Нацбанку зі сфери дії регуляторного законодавства суперечить Конституції України, а також зобов’язанням України щодо адаптації законодавства до європейських стандартів в процесі свого вступу в ЄС, зобов’язанням, взятих Кабміном під час підписання угоди з Організацією економічного співробітництва і розвитку.
В законодавстві України передбачена процедура проведення Аналізу регуляторного впливу (АРВ), що встановлює порядок оприлюднення проекту нормативного акту, громадського його обговорення та обов’язок регулятора розглянути пропозиції громадськості.
АРВ є головним інструментом регуляторної політики в усіх розвинених країнах світу (ЄС, США, Канада, Велика Британія, Японія).
В Україні, на відміну від інших країн, не провадиться державний контроль за якістю регуляторних нормативно-правових актів НБУ.
Без цього посилюватимуться корупційні ризики, погіршуватиметься інвестиційний клімат та з’явиться загроза прояву монополізму на фінансовому ринку.
Учасники круглого столу відмітили, що коригування потребує і монетарна, грошово-кредитна політика Нацбанку в цілому. Не вирішено проблем із падінням обсягів кредитування реального сектору економіки, водночас прибутковість банків за останні 2 роки невпинно росте. За 10 місяців 2023 року доходи банків перевищили в 1,4 рази їх прибутки у довоєнному 2021 році.
І лише зараз, під тиском ділових, експертних організацій, був прийнятий закон про тимчасове додаткове оподаткування банків. Кошти спрямують на потреби Сил оборони.
«А ось прибуток НБУ за цей час зменшився в 4 рази, що негативно відображається на обсягах відрахувань до державного бюджету України. Це питання повинне бути розглянуто урядом, парламентом і самим НБУ на рівні фінансової безпеки держави», - підкреслив президент УСПП Анатолій Кінах.
За підсумками круглого столу буде підготовлена резолюція та відповідне звернення до Президента України щодо накладення вета ( у разі, якщо законопроєкт №9422 буде таки спрямований на підпис главі держави).