Україна на суму, що дорівнює макрофінансовій допомозі ЄС, закупить французькі локомотиви і техніку

Facebook Поділитись
Україна на суму, що дорівнює макрофінансовій допомозі ЄС, закупить французькі локомотиви і техніку

Франція та Україна фіналізували договори щодо низки проєктів: постачання 130 локомотивів компаніїAlstom на суму €900 мільйонів, 370 одиниць пожежно-рятувальної техніки на €300 мільйонів. Відповідні меморандуми про взаєморозуміння були підписані вчора в рамках візиту президента Франції Еммануеля Макрона.

Загальна сума лише цих двох контрактів дорівнює новій макрофінансовій допомозі Україні в розмірі €1,2 мільярда, що пообіцяв виділити ЄС.

Під тиском вітчизняних бізнес-кіл, УСПП в тому числі, озвучена норма про 35% локалізації виробництва. Але під цю цифру досі немає жодних техніко-економічних розрахунків, програм сертифікації і т.д., якоїсь конкретної діяльності. Тому є загроза банального недотримання цього пункту. Нагадаємо, що напередодні був прийнятий закон про локалізацію в машинобудуванні (№3739), проте вихолощений саме в частині нерозповсюдження його норм на виробників із ЄС і США.

На цьому наголосили в УСПП.

Це не перший мільярдний контракт України, що при цьому має кризи власного аналогічного виробництва через брак замовлень і фінансування. Півроку тому Україна оголосила про позику 500 млн євро на закупівлю швейцарських потягів Stadler. Відповідний меморандум підписали українські урядовці, Укрзалізниця, компанія Stadler та Швейцарське агентство SERV .

Ситуація у машинобудуванні потребує більш чіткої державної політики. За минулий рік виробництво вантажних вагонів в Україні впало на 26%. Випущено трохи більше 2,4 тис. одиниць, а  ще 2 роки тому ця цифра становила 10 тис. Потужностей ключових машинобудівних заводів України вистачить для виконання замовлень від держави і залізниці (при наявності вчасного фінансування).

«Укрзалізниця раніше підрахувала, що в 2022-2028 рр. необхідно буде списати 38,6 тис. піввагонів та 18,7 тис. зерновозів. Це величезні обсяги, які виключно фінплан УЗ чи окремі ініціативи уряду цілком очевидно ресурсами не забезпечать. Потрібна чітка програма оновлення рухомого складу на середньостроковий період з ресурсним забезпеченням на основі державно-приватного партнерства. Концепція давно напрацьована разом із діловими колами, ще восени 2021 року презентована уряду. Необхідні більш конкретні дії посадовців», - наголосив президент УСПП Анатолій Кінах.

В діловому союзі вважають, що в умовах економічної кризи потрібно шукати галузі-драйвери, які максимально забезпечують робочі місця, зайнятість населення, розвиток промисловості. Це  вагонобудування, авіапром, у перспективі – ракетобудування. З них прийнята тільки одна програма – по авіабудуванню до 2030 року, проте і вона не отримала в бюджеті 2022 року фінансування.

«Рівень локалізації у вітчизняному вагонобудуванні – перевищує 90%. Це та сфера, де ми можемо і повинні розвиватися. Тому контракти із іноземними партнерами повинні передбачати виробництво на території України, обмін досвідом і технологіями. Інакше мільярди євро підуть в наповнення бюджетів інших країн, створення робочих місць там. Якби ми повністю реалізували профільну галузеву програму, це дало б мультиплікаційний ефект для економіки +5-7% ВВП, більше 100 тис. нових робочих місць», - зауважив Анатолій Кінах.

УСПП відмічає, що Україна за останні роки не просунулася значно в  реалізації політики імпортозаміщення, локалізації виробництва (крім одного закону), прискореної адаптації європейських технічних регламентів і стандартів тощо.

Тому ділові кола пропонують підсилити взаємодію промисловців із очільником уряду та Президентом. Свої пропозиції асоціації вже напрацювали, у тому числі щодо мінімізації негативного впливу стрибка цін на енергоресурси, високої промислової інфляції, браку доступу до кредитних ресурсів та ін.