Україна шукає партнерів для модернізації залізниці: УСПП залучає американський бізнес до реформування стратегічної галузі

Facebook Поділитись
Україна шукає партнерів для модернізації залізниці: УСПП залучає американський бізнес до реформування стратегічної галузі

У Вашингтоні та Києві відбувся круглий стіл, присвячений питанням лібералізації залізничного транспорту України та потенціалу співпраці з американськими компаніями.

Захід, організований Українським союзом промисловців і підприємців, Фондом New Gauge Initiative,  Радою з відбудови України під головуванням Анатолія Кінаха, яка діє у складі Глобальної організації світових лідерів Lives Amplified (Нью-Йорк, США) та Асоціацією залізничних перевізників України,  зібрав представників українського та американського бізнесу, транснаціональних компаній та міжнародних інвесторів.

Нагадаємо, УСПП разом з Асоціацією залізничних перевізників став ініціатором створення Комітету з питань розвитку транспортної інфраструктури при УСПП. Цей Комітет є майданчиком для напрацювання конкретних проєктів державно-приватного партнерства у сфері залізничного транспорту України, залучення іноземних інвестицій та розвитку конкуренції.

Цей захід став першим із цілої серії запланованих презентацій спільних міжнародних ініціатив Ради з відбудови України у складі Глобальної організації світових лідерів Lives Amplified. Її ключовою метою є залучення глобальних партнерів, інвесторів та лідерів думок до довгострокових проєктів з повоєнного відновлення та економічного розвитку України.

Під час свого виступу на круглому столі очільник УСПП, голова Ради з відбудови України Анатолій Кінахнагадав, що внаслідок повномасштабної російської агресії Україна втратила понад 600 млрд доларів. Відтак, країна потребує чітких системних планів відновлення, нарощення промислових потужностей, модернізації інфраструктури.

«Залізниця є критично важливою інфраструктурною галуззю. Лише у 2024 році «Укрзалізниця» перевезла 175 млн тонн вантажів — це 70% усіх вантажоперевезень у країні. Проте ми маємо справу з гострою проблемою зношеності — силова тяга, рухомий склад, інфраструктура в цілому потребують модернізації», — підкреслив А.Кінах.

За словами президента УСПП, одним із головних завдань є адаптація залізничної інфраструктури України до міжнародних і зокрема стандартів ЄС. В цьому контексті створення Комітету з питань розвитку транспортної інфраструктури — лише перший крок на шляху до глибоких перетворень. Йдеться не лише про оновлення техніки, а й про запровадження принципів прозорості, публічності звітності, демонополізації, громадського контролю.

«Модернізувати залізницю лише за рахунок держбюджету неможливо — потрібні значні приватні інвестиції. Саме тому ми ініціюємо співпрацю з міжнародними партнерами. Спільні проєкти з американським бізнесом можуть стати вигідними для обох сторін», — зазначив Анатолій Кінах.

На заході пролунали заклики до активнішого залучення американського бізнесу до проєктів реконструкції інфраструктури, дослідження стану української залізниці (деякі з них вже проводилися у співпраці з американськими організаціями). Учасники відзначали зростаючий потенціал економічного співробітництва між США і Україною — наразі товарообіг становить лише 4,7 млрд доларів, що вчетверо менше, ніж з Польщею.

З американського боку до заходу долучилися Ґай Арчер - президент New Gauge Initiative, Метью Лондон - науковий співробітник Джорджтаунського університету, колишній керівник Amsted Rail, Марк МакНеймі - співзасновник UBN Network. З ними в студії у Вашингтоні працював президент Асоціації залізничних перевізників України, голова Комітету з розвитку транспортної інфраструктури Сергій Ненько.

Павло Подолян, представник Асоціації залізничних перевізників, також заступник директора з економіки порту Чорноморськ (Україна), презентував партнерам підготовлену ними Концепцію модернізації УЗ, яка передбачає:

  • внесення змін до законодавства з метою лібералізації ринку,
  • розвиток конкуренції у вантажоперевезеннях,
  • створення умов для приходу приватного капіталу,
  • оновлення рухомого складу і електрифікації,
  • впровадження сучасних систем управління та енергозбереження. 

УСПП вже працює з міжнародними фондами та донорами для підготовки фінансових моделей залучення інвестицій в галузь. У межах діяльності Ради з відбудови спільно з Комітетом з розвитку транспортної інфраструктури будуть розроблені пілотні проєкти, які згодом можуть стати масштабними програмами модернізації.