Україна втрачає транзитний потенціал

Facebook Поділитись
Україна втрачає транзитний потенціал

Поки на форумах високого рівня розповідають про «Велике будівництво» доріг та перспективи розбудови мережі регіональних аеропортів, транзитний потенціал країни продовжує просідати. Так, за даними Держстату, вантажні перевезення в 2020 році впали на 11,2%.

Залізницею було перевезено 278,8 млн тонн, що на 3,2% менше, ніж минулого року. У січні-жовтні 2020 року по Дніпру перевезли 8,6 млн тонн, що на 10,9% менше порівняно з аналогічним періодом 2019р.

Можна скільки завгодно згадувати негативні наслідки пандемії коронавірусу на економіку (які в Україні не були перекриті жодною антикризовою програмою), проте очевидно, що транзитний потенціал – це той ресурс, котрий нагально потребує уваги від держави.

Таку позицію висловили в Українському союзі промисловців і підприємців.

«В Мінінфраструктури,судячи із публічних інтерв’ю його керівництва, очікують до кінця цього року відновлення транзитних обсягів до рівня.. 2019 року. Очевидно, що це не є стратегією розвитку. Бо окрім якості доріг, про яку так часто говорять у владі, є ще критична зношеність залізничної інфраструктури, проблеми із корупцією на митницях та багато іншого», - наголосив президент УСПП Анатолій Кінах.

Зокрема, перспективним тут вважають продовження модернізації «Укрзалізниці». Так,йдеться про впровадження високошвидкісних магістралей, де швидкість руху становить 260 км/год. (наразі маємо десь 100 км/год). Основною проблемою є критична зношеність колій – практично 30% або 11 тис.кілометрів. Тими зусиллями, які здійснюються на даному етапі – в рік ремонтується всього до 50-60 км.

«Тому потрібно на рівні держави шукати інвесторів у розбудову нової високошвидкісної залізниці. Адже мова йде про десятки мільярдів доларів, яких ні в УЗ, ні в держбюджеті немає. Теоретично такий інвестор може з’явитися, якщо Україна почне інтегруватися в міжнародні проекти – такі як транзитні вантажні перевезення по транскаспійському маршруту та ін. Наприклад, останній міг би принести щонайменше 2 млрд. дол.. в перші роки реалізації», - зазначив Анатолій Кінах.

Саме тому УСПП підтримує процес модернізації УЗ та відокремлення в її структурі оператора вантажних перевезень.  Свої пропозиції діловий союз вже направляв уряду.

Експерти УСПП вважають, що стратегії розвитку залізниці, морський і річкових портів тощо  - повинні інтегруватися із експортною стратегією та завданнями поліпшення інвестиційного клімату в Україні.

«Транспортна інфраструктура, частиною якої є також морські перевезення та робота портів, повинна бути збалансована із завданням розвитку українського експорту, модернізації логістичних шляхів, у тому числі – залізниці: колій, рухомого складу та ін. Потрібна презентація практичної складової ухваленої не так давно  стратегії розвитку морських портів, що має бути гармонізована із бюджетними, інвестиційними процесами, тарифними регуляторами», – зазначив лідер ділової спільноти.

Ділова громада сподівається на більш фахове, ніж прості заяви на публіку, обговорення таких комплексних стратегій для розвитку інфраструктури, повноцінної участі України в міжнародних проектах та залучення інвесторів.