У Харкові відбувся другий етап першого в історії України Всеукраїнського з’їзду авіабудівників (перший етап пройшов наприкінці червня). Його організаторами стали Асоціація підприємств авіаційної промисловості «Укравіапром», Об'єднання організацій роботодавців авіаційної промисловості України та Профспілка авіабудівників України за підтримки Харківської обласної державної адміністрації.
Голова ХОДА Олексій Кучер, відкриваючи конференцію, зазначив, що рішення щодо створення Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості дає надію на відродження авіабудування та запропонував створення в регіоні відповідного кластеру.
«Відчуваю біль за авіаційну галузь, саме вона має стати обличчям нашої країні. В 90-ті роки ми мали в цій галузі високий науково-виробничий потенціал. На жаль, країна припинила випускати авіаційну техніку, крім гелікоптерів АТ «Мотор Січ». Треба відроджувати виробництва», – переконаний віце-прем’єр-міністр, керівник Мінстратегпрому Олег Уруський.
«Ситуація в авіабудуванні є відображенням того, що відбувається с всією індустрією – в країні відсутня системна промислова політика. Цьому треба системно, на програмних засадах, покласти край, лише тоді ми матимемо шанс не допустити перетворення Україні в примітивний придаток розвинутих держав. Антикризова рада громадських організацій, УСПП ініціює у зв’язку з цим конкретні пропозиції. По-перше, треба затвердити і негайно долучитися до виконання Державної програми розвитку авіапрому. Галузі конче потрібна державна підтримка – без неї виробництва з довготривалим циклом, необхідністю залучати найсучасніші наукові розробки та значні фінансові ресурси, не встане на ноги. До речи, в ЄС розміщення держзамовлень нині, в карантинний період, сягає 50%, в США доходить до 65%. Так має бути і в Україні. Треба докласти значних зусиль з ефективного управління сферою авіабудування, є певні надії на системний професійний підхід з боку новоствореного міністерства, для цього ж пропонуємо запровадити посади заступника голово обласних державних адміністрацій з промислової політики в кожному регіоні. Ми спостерігаємо, що ДК «Укроборонпром» не впорався з управлінням такою складною сферою, тому він має бути ліквідований», – на цих проблемах акцентував у своєму виступі голова Антикризової ради громадських організацій, президент УСПП Анатолій Кінах.
На з’їзді було проголошено, що асоціація «Укравіапром» розробила низку законопроектів, які дадуть поштовх розвитку українського літакобудування. Зокрема – можливості створити національного авіаперевізника. Учасники з’їзду – президент АТ «Мотор Січ» В’ячеслав Богуслаєв, керівник ДП «Івченко-Прогрес» Ігор Кравченко, президент ДП «Антонов» Олександр Лось та інші обговорили конкретні механізми, які зможуть вивести українське авіабудування з кризи у найкоротший термін. Йшлося про спрощення отримання кредитів для виробництва, проблеми імпортозаміщення і пошуку ринків для експорту українських літаків, питання партнерства і кооперації всередині галузі, створення державного цільового фонду фінансування авіації.
У рішенні з’їзду, яке зараз доопрацьовується, йдеться також про підготовку Програми розвитку літакобудування до 2030 року, забезпечення внутрішнього замовлення в авіаційній продукції, створення національного авіаперевізника тощо.