Модернізація рухомого складу АТ «Укрзалізниця» має відбуватися переважно вітчизняним виробником, через завантаження наявних промислових потужностей України за умови, якщо їх продукція є конкурентоспроможною. Про це Український союз промисловців і підприємців, Антикризова рада громадських організацій написали в листах до Президента та Прем’єр-міністра України з приводу намірів придбання у корейської компанії Нуundai 10 швидкісних електропоїздів.
В листі йдеться, що наразі в паркі швидкісного рухомого складу АТ «Укрзалізниця» вже присутні десять електропоїздів Hyundai Rotem. З часу придбання без проведення тендерної процедури корейських електропоїздів за ціною, яка більш ніж на 30% є вищою за ціну вітчизняних електропоїздів, пройшло більше семи років. Наразі вони експлуатуються на ділянках магістральних залізниць, де відсутні пікові коливання напруги в контактній мережі.
Поїзди мали та мають конструктивні недоліки в частині працездатності обладнання, тягових двигунів, не витримували випробувань холодами. За оцінками фахівців, досвід експлуатації дозволив виявити та мінімізувати кількість відказів корейських поїздів в експлуатації, однак і сьогодні неможливо підтвердити, що даний рухомий склад повністю пристосований під українську залізничну інфраструктуру. Однак держава знову проводить переговори щодо купівлі Hyundai, які не дуже зарекомендували себе в наших умовах.
Водночас, в Україні, зокрема на Крюківському вагонобудівному заводі вже існує повністю налагоджене виробництво і організовано сервісне обслуговування швидкісних міжрегіональних двосистемних поїздів «Тарпан», у виробництві якого беруть участь близько 180 вітчизняних підприємств. На цей час АТ «Укрзалізниця» експлуатується два вітчизняних електропоїзда «Тарпан», при цьому їх маршрути проходять на найбільш ризикованих, з точки зору стабільного електрозабезпечення, ділянках залізниць. Пробіг кожного з електропоїздів складає понад 1,8 млн. км.
ПАТ «Крюковський вагонобудівний завод» (з урахуванням розвинутих партнерських зв’язків із виробничої кооперації) спроможне забезпечити створення та виготовлення сучасного рухомого складу, який повністю відповідає встановленим та перспективним вимогам. В разі оголошення тендеру на постачання електропоїздів Крюковський вагонобудівний завод готовий взяти участь в його проведенні.
Автори листа – представники УСПП звертають увагу на небезпеку продовження кризи у галузі транспортного машинобудування, якщо вітчизняні підприємства простоюватимуть без замовлень, а держава купуватиме сумнівні та дорогі Hyundai. Підтримка вітчизняного товаровиробника потрібна перш за все для того, щоб збільшувати робочі місця за рахунок внутрішньої кооперації, створювати умови для розвитку високотехнологічного виробництва в нашій країні, запобігати стрімкому нарощуванню імпортозалежності внутрішнього ринку, зростанню від’ємного сальдо зовнішньої торгівлі. Тим більше мова їде про якісний продукт – вітчизняні швидкісні міжрегіональні двосистемні потяги «Тарпан», які перемагають корейські за усіма конкурентними параметрами.
Представники УСПП, Антикризової ради громадських організацій закликають вище керівництво країни залишитися на державницьких позиціях і дати національному товаровиробникові шанс взяти участь у тендері на постачання своєї продукції для Укрзалізниці.