Укрзалізниця потребує системної прозорої модернізації

Facebook Поділитись
Укрзалізниця потребує системної прозорої модернізації

Деградація інститутів влади, до якої так  негативно поставилося українське суспільство під час останніх президентських та парламентських виборів, дуже яскраво проявила себе на прикладі природних монополій та великих державних компаній. Ось Укрзалізниця, де, з одного боку, має місце величезна заробітна плата перших керівних осіб (таку не дозволяють собі навіть в бізнес-структурах) і жахливий стан господарського комплексу – на 90% зношені локомотиви, на 85% – вагони, що свідчить про постійну загрозу аварій, зривів перевезень. У відомства немає жодної програми модернізації, натомість майже щокварталу з’являються наміри підвищити тарифи на перевезення або вантажів, або пасажирів – за старих умов, в старих вагонах, на старих коліях. І держава, якій належить Укрзалізниця, мириться з таким станом справ. Про це в ефірі одного з національних телеканалів говорив президент УСПП Анатолій Кінах.     

«Промисловці країни безліч разів звертали увагу на такий момент: модернізація рухомого складу залізниці може відбуватися за рахунок вітчизняного транспортного машинобудування, яке ще  має технології, потужності, кадри. Я говорю про Крюківський вагонобудівний завод, Дніпровський машинобудівний завод тощо, які могли б працювати на державу, приносити користь, прибуток, мати високотехнологічні робочі місця, створювати їх в суміжних галузях.  Однак, починаючи з потягів  Хюндаї,  держава  надавала перевагу імпорту, в тому числі – закуповуючи  обладнання, бувше  в користуванні.  Непрозорі тендери,  нераціональне (м’яко кажучи) використання державних коштів, відсутність системи, чіткої стратегії  модернізації призвели до затяжної кризи – кожного сезону маємо купу звернень від експортерів, які не можуть вивезти врожай зернових або металопродукцію через те, що потужності перевезень  рік від року знижаються,  особливо в пік навантажень. Цьому треба покласти край», – наголошує А.Кінах.

Не тільки рухомий склад, але й колії,  інше обладнання,  вокзали,  облаштування пасажирських вагонів, приміських електричок – все потребує модернізації, яка має виконуватися в якості   комплексної системної програми, підготовленої і виконаної фахівцями. Лише за таких умов – прозорості, зрозумілості, високої персональної відповідальної керівництва – до Укрзалізниці можна буде залучити інвестиції.

«Дуже турбує практика залучення в керівництво компанії, її наглядову раду іноземців, які, безумовно, можуть працювати радниками, консультантами, експертами, але очолювати процеси перезавантаженння таких важливих для інфраструктури держави господарських транспортних комплексів – невже в нас бракує власних досвідчених фахівців? Що доброго  зробив на посаді глави Укрзалізниці звільнений зараз іноземець з також неприпустимо високою зарплатою?  Така практика – неповага до власного народу, його можливостей та здібностей», – підкреслив А.Кінах.

На тлі сказаного будь-яка спроба підвищити тарифи на перевезення є просто спробою перекласти внутрішні проблеми Укрзалізниці на плечі українців, виробників і звичайних пасажирів. Це неправильно і несправедливо. До програм   модернізації залізниці на основі прозорості, системності, сучасних науково-обгрунтованих логістичних підходів, на базі використання вітчизняного промислового потенціалу готові долучитися українські промисловці і підприємців, запевнив Анатолій Кінах.