
Останнім часом поширилася практика використання фінансового лізингу для придбання імпортної техніки органами місцевої влади та державними підприємствами («Укрпошта», «Укрзалізниця», КП «Калуський муніципальний ринок» (Івано-Франківська обл.), КП «Запоріжелектротранс», КП «Управління по ремонту та експлуатації автошляхів» (м.Дніпро), КП “Київпастранс” тощо. Це унеможливило участь вітчизняних виробників у постачанні на внутрішній ринок конкурентоспроможної продукції з високим ступенем доданої вартості.
На цьому наголошують в УСПП.
Так, нещодавно КМДА провело закупівлю в лізинг 200 автобусів виробництва білоруського заводу МАЗ без оголошення тендеру і без залучення вітчизняних виробників. Нагадаємо, лізинг – це фінансова послуга із можливістю провести закупівлю через державний банк, який за законом має право не проводити відкриті торги. Саме за такою схемою нещодавно Україна закупила американські тепловози.
«Із законодавчої точки зору тут порушень немає – закон «Про публічні закупівлі» на послуги лізингу не поширюється - вони віднесені до переліку виключень. З точки зору економічної політики – це, звісно, максимальне ігнорування національного виробника. Нагадаю, що в цілому за підсумками дев'яти місяців 2020 року падіння промвиробництва становило 7%, у тому числі машинобудування – 15%. Промисловість, підприємці відчувають брак обігових коштів (кредити досі недоступні через високі ставки), пандемія та обмеження пов’язані з нею також вдарили по і так кризових галузях. Наразі потрібно використовувати всі доступні механізми, особливо локалізацію виробництва та імпортозаміщення, на рівні держави, щоб підтримати вітчизняного виробника і внутрішній ринок», - зазначив президент УСПП Анатолій Кінах.
Тут погоджуються: проблема не в окремих рішеннях про закупівлі в лізинг, а в тих правилах, які сформувала держава: якщо лізинг - це законно і швидко, то не дивно, що місцеві адміністрації чи державні підприємства закуповують вживану техніку саме через цей інструмент. Але на ці кошти створюються робочі місця закордоном, а не в Україні.
УСПП закликає урядовців і парламент дати можливість українським виробникам конкурувати за державні контракти на рівні із закордонними конкурентами.
Відтак, діловий союз виступає за те, щоб уряд проаналізував економічні наслідки застосування як виключення лізингу із процедур публічних закупівель.
За результатами дослідження УСПП, Антикризова рада громадських організацій наполягають на внесенні змін до законодавства, зокрема виключення слова «лізингу» з пункту 13 частини п’ятої статті третьої Закону України «Про публічні закупівлі».