УСПП підтримує спрямування коштів від податку на викиди СО2 на модернізацію підприємств

Facebook Поділитись
УСПП підтримує спрямування коштів від податку на викиди СО2 на модернізацію підприємств

Українська промисловість через хронічну нестачу коштів, відсутність у держави зацікавлення до стратегічного її розвитку, створення можливостей на внутрішньому ринку тощо, сьогодні перебуває не в кращому стані. Роками триває падіння обсягів виробництва. За 5 місяців цього року  індустрія показала від’ємні 8,7% (лиш за травень 2020 року мінус 12%), мало не на 20% скоротилося виробництво в машинобудуванні - саме технологічного, з високою доданою вартістю продукту. Критичне становище в авіа-, авто-, суднобудуванні та інших галузях. За таких умов потрібен комплексний підхід до вирішення проблем промисловості – від загальної Стратегії до конкретних програм модернізації. Саме на модернізацію мають бути спрямовані кошти з податків в індустрії.

Наразі Державним агентством з енергоефективності та енергозбереження спільно із профільним міністерством розробили законопроект, який передбачає зміни до Бюджетного кодексу України для забезпечення гарантованого джерела фінансування енергомодернізації підприємств. Про таку потребу раніше говорили  і роботодавці та УСПП.

«Механізм використання коштів з екоподатку повинен бути прозорим і зрозумілим, а сам він містити компенсаційну функцію – тобто спрямовуватися на енергомодернізацію підприємств», - зазначили в діловому союзі.

Для реалізації даної ініціативи відомств пропонується створити Державний фонд енергоефективної модернізації підприємств, який зможе акумулювати надходження з податку на викиди СО2 (близько 900 млн грн щорічно), які поки не мають цільового призначення, та надалі надавати підприємствам компенсацію частини кредитів на закупівлю енергоефективного обладнання.

Також в УСПП окремо висловилися і щодо самого фіскального тягаря, який в умовах падіння виробництва, експорту, кризових явищ, спричинених пандемією короновірусу та ін. , часто непідйомний для промислових підприємств, особливо тих, які мають довготривалий та складний цикл виробництва. У 2018 податок на викиди 1 тонни CO2 зріс з 41 коп. до 10 грн. Як результат, надходження до бюджету зросли з 50 млн грн у 2018 до майже 1 млрд грн у 2019 року. А це значне навантаження для промисловців, котрі окрім того сплачують і інші податки, мають подбати про наявність оборотних коштів, інвестувати в обладнання, маркетинг, логістику тощо.

З урахуванням складної економічної ситуації може бути або зрив у виплатах податків, або погіршення фінансового стану підприємств. Тому для індустрії (як, в принципі, і для малого і середнього бізнесу) потрібне розроблення антикризового плану на середньостроковий період.

УСПП, Антикризова рада громадських організацій, що об’єднує близько ста бізнес-асоціацій, такий вже розробили – «Платформа економічного патріотизму» та «Пріоритетні заходи 2020: промисловий пакет» уже вивчаються урядом і парламентом. Є сподівання на прийняття системних рішень, бо навіть хороші, але спорадичні та окремі ініціативи не переломлять ситуацію на краще. 

Нагадаємо, у січні 2020 року Європейський Союз заявив про готовність ввести екологічний податок на «брудну» електроенергію, яка імпортується з сусідніх країн, в тому числі й України.