
Українські промисловці і підприємці мають низку пропозицій та зауважень до організованого БЕБ процесу досудового розслідування. Наразі детективи Бюромають повноваження щодо внесення відомостей до Єдиного реєстру досудового розслідування про кримінальне правопорушення, що створює потенційні корупційні ризики.
Про це йдеться в листі УСПП на ім'я в.о. директора Бюро економічної безпеки України А. Пащука.
Одним з механізмів нівелювання таких ризиків, зазначає діловий союз, є надання статусу публічної інформації про стан досудового розслідування: вона повинна бути розміщена на сайті БЕБ.
Ця інформація має містити відомості про кількість отриманих заяв, повідомлень фізичних/юридичних осіб про вчинення кримінальних правопорушень, кількість отриманих матеріалів від інших правоохоронних та контролюючих органів.
Відповідно до інформації Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики, протягом січня-вересня 2023 р. державною податковою службою виявлено та передано в БЕБ 561 аналітичне дослідження, кожне з яких свідчить про вчинення злочину організованими групами осіб. Злочини стосуються переважно ПДВ за період 2021-2023 рр. Сума виявлених легалізованих доходів ставить 142,7 млрд. грн., а сума збитків, заподіяних державі - 39,2 млрд. грн.
За даними Генеральної прокуратури України за цей період Бюро обліковано кримінальних правопорушень – 634; вручено підозру 117 особам. До суду направлено 98 справ, провадження по частині з яких закрито.
Загалом же кримінальні правопорушення, у яких на кінець звітного періоду рішення не прийнято (про закінчення або зупинення) – 530.
Відповідно до Звіту про діяльність Бюро економічної безпеки України за січень-червень 2023 року до БЕБ надійшло 1258 заяв та повідомлень про кримінальні правопорушення. Оголошено підозру 235 особам. Направлено до суду 137 кримінальних провадження.
Судом розглянуто і винесено 37 вироків.
“Ці дані не дають можливість отримати співставну та повноцінну інформацію, на підставі якої можна зробити висновки про ефективність роботи БЕБ та виключити можливо наявні корупційні ознаки у діяльності його співробітників. Інформація, представлена БЕБ у Звіті про діяльність за січень-вересень 2023 року, є узагальнюючою та аналітичною, а не конкретною”, - зазначили в УСПП.
При цьому у парламенті 10 січня 2024 року за основу прийнято законопроєкт щодо вдосконалення онлайн комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства № 9662, яким передбачається розширення повноважень контролюючих органів в частині письмового повідомлення відповідних правоохоронних органів про ознаки правопорушення.
Виходячи з цього, за умови відсутності прозорої та співставної статистики щодо діяльності БЕБУ, посилюються ризики для бізнесу, а також корупційні ризики для детективів та аналітиків, оскільки у випадку прийняття вищезазначених змін прогнозується суттєве збільшення кількості переданих аналітичних досліджень від ДПСУ до БЕБУ.
З метою нівелювання таких ризиків громадськість повинна мати можливість оцінки загального стану досудового розслідування кримінальних правопорушень у сфері економіки, а також можливість звертатися із запитами на публічну інформацію.
Слід також зазначити, що у оприлюдненому в ЗМІ Переліку пріоритетних реформ, пов’язаних з умовами надання допомоги від США, містяться вимоги щодо проведення реформування БЕБУ.
Відтак, Український союз промисловців і підприємців сподівається на якісні кадрові зміни в Бюро та його роботі, кінцевою метою яких має бути посилення боротьби із корупцією, при цьому не створюючи безпідставних перешкод для діяльності бізнесу.