УСПП: списання вагонів на УЗ повинне бути погоджено із оновленням рухомого складу

Facebook Поділитись
УСПП: списання вагонів на УЗ повинне бути погоджено із оновленням рухомого складу

Проєкт наказу Мінінфраструктури про списання  понад 50 тисяч вагонів Укрзалізниці повинен би стати частиною Державної програми оновлення рухомого складу до 2030 року. Під неї, в свою чергу, закладені кошти в бюджеті на 2022 рік та на наступні роки. Інакше «велике вагонобудування» ризикує лишитися на папері, а операційні можливості залізниці по вантажоперевезенням погіршаться.

На цьому наголосили в УСПП.

Діловий союз має підписаний меморандум із Укрзалізницею, разом партнери підготували Концепцію згаданої держпрограми. Надалі її проєкт вже обговорювався разом із Мінінфраструктури, іншими зацікавленими учасниками ринку перевезень залізницею.

«Минулоріч падіння вагонобудування в Україні перевищило 71%. За неповний 2021 рік цей показник вже мінус 51%. Тому ми підтримуємо і лобіюємо максимальне завантаження вітчизняних підприємств. Це ж прописано в наших пропозиціях до державної програми. Основний акцент – на локалізації виробництва, а реалізація заходів потребуватиме 107 млрд грн державно-приватних інвестицій. Зношеність фондів УЗ сягає 90%, тому дані заходи повинні бути реалізовані якнайшвидше. Йдеться як про транспортну безпеку, так і прямі втрати ключових експортерів – АПК, ГМК тощо – від нестачі вагонів і локомотивів, низьку швидкість чи якість послуг», - підкреслив президент УСПП Анатолій Кінах.

Нагадаємо, Укрзалізниця наголошує, що у найближчі 7 років готова закупити понад 45 тисяч вагонів українського виробництва на 100 мільярдів гривень.

Та поки це грандіозні плани, які, безумовно потрібно розвивати. Існує ж реальний дефіцит рухомого складу та тяги в Укрзалізниці вже зараз. Зокрема, на це скаржаться аграрії, які перевозять 65% своєї продукції на експорт -  зернові та олійні  - саме залізницею.

Тому списання вантажного парку повинне відбуватися поступово – паралельно із постачанням оновленого рухомого складу, переконані в УСПП.

А для цього потрібна чітка програма із джерелами фінансування. В проєкті бюджету 2022, що розглядається нині в першому читанні, коштів на такі масштабні інвестиції поки не передбачено.

Також тут звертають увагу на необхідність завершення анбандлінгу УЗ – розділення на вертикалі пасажирських і вантажних перевезень. Це дозволить покінчити з перехресним субсидіюванням та вирівняти тарифи.

Так, УЗ вдалося за 9 місяців цього року дещо скоротити збитковість компанії, порівняно із тим же періодом 2020 р. Наразі три квартали залізниця завершила із мінусом в 468,8 млн грн. Цьому сприяли прибутки саме від вантажних перевезень, на які неодноразово зростали тарифи.

«Ми підтримуємо модернізацію УЗ, закликаємо лише зробити це системно, розрахувати джерела надходження коштів на закупівлю вагонів, на піввагонів і локомотивів. Моніторити виконання такої програми, закласти необхідні ресурси в бюджеті», - підсумували в УСПП.