УСПП стурбований загрозою зриву виробництва пасажирських вагонів в 2021 році

Facebook Поділитись
УСПП стурбований загрозою зриву виробництва пасажирських вагонів в 2021 році

Укрзалізниця досі не завершила тендер на закупівлю 100 пасажирських вагонів в 2021 р. Причина - замало учасників, адже під всі його вимоги підпав лише Крюківський вагонобудівний завод (КВБЗ). Це вже друге відтермінування тендеру з початку року. Відтак, існує ризик, що бюджетні кошти на закупівлю вагонів цьогоріч можуть бути не використані. 

На цьому наголошують в УСПП. 

Промисловці звертають увагу, що вперше за багато років на пасажирські вагони для УЗ в держбюджеті 2021 були закладені кошти. Замовленнями передбачалося завантажити національного виробника. В діловому союзі підрахували, що реалізація 5-річної держпрограми оновлення рухомого складу Укрзалізниці з локалізацією дала б щорічний ріст ВВП на 1,5% та створення 5-7 тис. нових робочих місць. Сама ж УЗ на нещодавній конференції з УСПП оголосила про більш амбітний план - планування такої програми на 10-річний період. 

“На цьому фоні проблеми із проведенням тендера виглядають тривожно. Очевидно, що є великий ризик неосвоєння бюджетних коштів в цьому році, а Крюківський завод через таку непрогнозованість ситуації та брак замовлень значно скорочує виробництво. У січні-квітні 2021 року виробництво вантажних вагонів впало на 63,6%. Завод за результатами І кварталу 2021 року отримав 72,1 млн грн чистого збитку порівняно з 75 млн. грн. прибутку в аналогічному періоді минулого року”, - зазначив президент УСПП Анатолій Кінах. 

Тим часом за сприяння Міністерства інфраструктури, Укрзалізниця під час травневих свят уклала Меморандум про співпрацю із швейцарською компанією Stadler CIS AG.  Даний іноземний виробник, якщо переможе в одному з тендерів та отримає замовлення на поставку рухомого складу для Укрзалізниці, планує розглянути можливість локалізації виробництва в Україні. На жаль, ні чітких намірів, ні відсотка локалізації такого виробництва в публічних повідомленнях уряду традиційно не вказано. 

У цьому контексті перший заступник Міністра інфраструктури Дмитро Абрамович вчергове повідомив, що в 2021 році УЗ закупить 100 пасажирських вагонів та проведе модернізацію залізничної інфраструктури. Виникає запитання:  “великий тендер” знову  обійде національного виробника? Рішення про постачання сотні вагонів УЗ , нагадаємо, було прийняте після візиту Президента В.Зеленського саме на Крюківський вагонобудівний. Тоді глава держави пообіцяв національним виробникам “конкретне замовлення”. 

Укрзалізниця зазначила, що продовжує вести робочі діалоги з іншими міжнародними постачальниками пасажирського рухомого складу (зокрема, з польською Pesa).

УСПП наполягає на тому, щоб тендер на постачання 100 вантажних вагонів був проведений якнайшвидше, а оскільки КВБЗ відповідає всім вимогам - було прийняте відповідне рішення. Також разом із УЗ промисловці вже розробили попередню концепцію держпрограми оновлення рухомого складу, що передбачає локалізацію виробництва. На часі її прийняття та нормативне затвердження, кажуть в діловому союзі. 

Щодо співпраці із світовими виробниками електропоїздів та вагонів, така має місце бути. Втім, повинен чітко визначатися техніко-економічно обгрунтований відсоток локалізації виробництва в Україні. Інакше меморандуми та інші угоди, підписані з іноземними партнерами, не будуть економічно вигідними для державного бюджету та не створюватимуть робочі місця, умови розвитку машинобудування в Україні