УСПП вимагає від уряду нарешті оприлюднити стратегію щодо українського корвету «Володимир Великий»

Facebook Поділитись
УСПП вимагає від уряду нарешті оприлюднити стратегію щодо українського корвету «Володимир Великий»

На даний час корпус корвету проекту 58250 (готовність корпусу - 80%, а корабля в цілому - 32%) вже багато років знаходиться на території Чорноморського суднобудівного заводу. Попри рішення Президента В.Зеленського і попередні заяви Міноборони про добудову корвету, у 2020 році Україна змінила плани та розпочала співпрацю із Туреччиною по закупівлі їх кораблів ADA (з досі не чітко окресленим відсотком локалізації).

Експерти УСПП вважають, що «Володимир Великий» реально добудувати, хоча через втрату часу з 2011 року (старт проекту) це вийде дорожче, ніж планувалося, а самі технології продовжують морально застарівати. Даний корабель – перший із серії 10-12 одиниць. Вартість «головного» корвета оцінювалася на рівні €250 млн. Вартість серійних корветів очікувалася €200 млн. Все «велике будівництво» забезпечило б роботою 10 тис. спеціалістів із суднобудування та суміжних областей та дало б шанс зберегти розвиток українського кораблебудування.

«Зараз існують плани Міноборони щодо «перепрофілювання» корвету на фрегат, Проте це також заяви, котрих навколо багатостраждального корабля за ці 10 років було багато. Наша позиція – програму українського кораблебудування для потреб Військово-морських сил України потрібно продовжити. Уряду слід разом із депутатами та промисловцями чітко визначити свою спільну позицію і оприлюднити стратегію дій. Як щодо долі «Володимира Великого», в який вже вкладено мільйони гривень і який через недалекоглядність низки урядів ржавіє на заводі,так і щодо кораблебудування в Україні в цілому», - наголосив президент УСПП Анатолій Кінах.

Лідер ділової спільноти не вважає ефективною політику масового імпорту, яку наразі широко проводить влада. Закупівля гелікоптерів у Франції, катерів у США та Великобританії тощо – при цьому в Україні є потужності та заводи, котрі могли б постачати ЗСУ аналогічну продукцію з високим відсотком локалізації.

Також викликає питання інноваційності тих суден та іншої техніки, на яку так щедро готова витратитися Україна. Зокрема, в публічному просторі є інформація про плани  ВМС США в найближчі роки списати всі патрульні катери Mark VI. Серед головних причин – дороговартісне обслуговування та певна застарілість. Нагадаємо, саме їх планує закупити Україна.

«2020 рік став періодом шалених закупівель - укладені контракти і меморандуми щодо 5 корветів, 47 ракетних та патрульних катерів (разом) тощо. Сума за цими контрактами – кілька мільярдів доларів. При цьому жодної власної програми суднобудування, нескінченні показові візити на Чорноморський суднобудівний та досі невизначена  доля перспективного українського корвету. При цьому, ніхто не калькулює, скільки Україні коштуватиме введення в дію та експлуатація всіх цих катерів та ін. За попередніми повідомленнями в ЗМІ, на перший турецький корвет Україна виділить 136 млн. доларів – без деталізації кінцевої вартості, а також вартості всіх наступних. При цьому електроніка та більшість систем озброєння на турецьких  ADA – американського і європейського (НАТО) походження.  Враховуючи періодичне напруження у відносинах Анкара-Вашингтон, чи передбачені тут можливі ризики?», - зазначає президент УСПП.

Тим паче, що ADA ефективні за наявності розгалуженої системи комплексів протиповітряної оборони. Це є у турків, але чи є в Україні?

«Тому головне питання: яка стратегія України в військово-морській сфері, чи під цю стратегію підходять закупки імпортних суден, чи це є рандомними рішеннями? Де ґрунтовний аналіз і економічні розрахунки? На цьому пропонуємо зосередитись вже зараз, та прийняти нарешті рішення щодо добудови українського корвету та проведення розрахунків програми продовження проекту 58250 уже в сучасних реаліях», - підсумував президент УСПП.

Також в УСПП закликають ухвалити Стратегію кораблебудування в Україні, а щодо створення боєздатного флоту – потрібна чітка морська воєнна доктрина та розбудова інфраструктури. Це і кадри, сервісне обслуговування, координація і багато іншого. Інакше дороговартісні катери і корвети морально старітимуть на причалах.