УСПП виступає за державну підтримку КрАЗУ та недопущення банкрутств ключових українських підприємств

Facebook Поділитись
УСПП виступає за державну підтримку КрАЗУ та недопущення банкрутств ключових українських підприємств

Україна в багатьох секторах оборонно-промислового комплексу стає все більше (а інколи і повністю) імпортозалежною. А це вже загроза національній безпеці.

Так, з початку року Кременчуцький автомобільний завод (ПрАТ "АвтоКрАЗ") почав процедуру банкрутства, а його майно наразі виставлено на продаж. Відтак країна втрачає єдиного українського виробника військових шасі високої прохідності та планує закупати дану продукцію у чеської компанії Tatra Trucks. 

Подібна відсутність зацікавленості держави у розвитку власне  української промисловості проявляється далеко не вперше, що є однією з причин низького економічного зростання та залежності від зовнішніх боргів. Маючи спеціалізовані заводи – Крюківський вагонобудівний, «Мотор Січ» - електропоїзди та гелікоптери постачаються з Південної Кореї та Франції відповідно, бронекатери з Великої Британії, патрульні катери з США тощо. «Недобудувавши» український корвет, готовий на третину, проект дав би десятки тисяч робочих місць – в публічному просторі вже обговорюють можливість закупівлі турецьких аналогів.

Все це вказує на відсутність стратегічного планування в уряді щодо подальшого розвитку економіки, наявності сучасної промислової політики та підтримки національного виробника. А у випадку із КРАЗом, як і іншими підприємствами – постачальниками продукції для Збройних сил України – і зовсім створює ризики для національної безпеки.

Таку думку висловлюють в УСПП.

«Замість стратегії промислового розвитку, державних програм оновлення і модернізації ключових сфер і підприємств – ми знову йдемо легким шляхом? Але треба пам’ятати, що фінансуючи зараз закордонні підприємства і бюджети, створюючи робочі місця там, ми втрачаємо їх в Україні. Що планується на 2021 рік? 60% доходів бюджету хочуть отримати від запозичень, це шлях в нікуди. Якщо не інвестувати у виробництво в Україні, підтримку високотехнологічних сфер, не створювати виробничі кластери в регіонах – то економічна криза лиш погіршуватиметься», - вказує президент УСПП Анатолій Кінах.

Він нагадав: за 10 місяців цього року промисловість показала падіння на 7%, машинобудування на 15%, легпром втратив 20 тис. робочих місць.

Тут розповіли: Кременчуцький автомобільний завод має велику кількість замовлень від української армії, тому доцільно було б розглянути можливість переформатування підприємства, оптимізацію виробничих майданчиків тощо. Окрім того, багато в чому завод постраждав саме через відсутність пріоритизації вітчизняному виробнику в держзакупівлях. Так, у 2019 році Національна гвардія України закупила партію вантажних автомобілів МАЗ білоруського виробництва, адже продукція КрАЗ коштувала на 10 тис. грн дорожче. В скільки обійдеться подальша імпортозалежність та втрата роботи працівниками заводу – це не підраховувалося.

«В Україні не запускаються крупні заводи – вони можуть тільки ліквідовуватися, посилаючись на низьку дохідність, застарілість обладнання, нестачу оборотних коштів. Що як владі задуматися – і оптимізовувати те, що є. Створити умови для доступу до фінансових ресурсів за прийнятними ставками, податкові, митні стимули, допомогти вирішити питання з орендою?  Доведення КрАЗу до банкрутства – це особистий підпис профільних посадовців під власною неспроможністю вести економічну політику та приймати рішення, спрямовані на національний розвиток»,- підкреслив президент УСПП.

В УСПП звертаються до Офісу президента і уряду: КрАЗ - єдиний в Україні виробник вантажної техніки, який може повною мірою забезпечити імпортозаміщення в країні сучасною, ефективною та надійною технікою, призначеною для різних секторів економіки. Такі підприємства потребують інвестицій і підтримки, у тому числі – надання пріоритету в держзамовленнях через інструмент рівня локалізації виробництва. Така практика існує в усьому світі.

Пропозиції УСПП та Антикризової ради громадських організацій, що об’єднує біля сотні ділових асоціацій країни, направили свої пропозиції уряду і парламенту. Йдеться про комплексні документи «Пріоритетні заходи 2020: промисловий пакет», а також інші, більш конкретні обґрунтування. Також діловий союз 3 грудня проведе засідання на тему промислової політики України в період кризи, спричиненої Covid 19, на яке запрошує представників влади. Тут хочуть вийти на системний діалог як в частині формування комплексної індустріальної політики, так і антикризових заходів в конкретних галузях і підприємствах.