
Профільний парламентський комітет рекомендував Раді прийняти за основу законопроєкт №3091 про державний екологічний контроль.
Промислова спільнота переконана, що закон в запропонованій редакції не може бути прийнятий та потребує повторного доопрацювання.
Відповідного листа УСПП надіслав на адресу спікера парламенту Дмитра Разумкова.
У діловому союзі звертають увагу, що законопроєкт містить низку внутрішніх невідповідностей та неузгодженостей термінологічного апарату. У ньому відсутнє чітке визначення деяких критеріїв та понять. А це може призвести до неоднозначного трактування прав та обов’язків як суб’єкта господарювання, так і повноважень органів державного екологічного контролю.
Ні в чинному законодавстві України, ні в проєкті №3091 не наведене визначення термінів та чітких критеріїв: «найвищий ступінь екологічного ризику», «план патрулювання», «системні порушення та/або значне погіршення стану довкілля чи окремих його компонентів» та інші.
Запропонований порядок здійснення позапланових перевірок («у вихідні, неробочі, святкові дні та/або у нічний час», «без попередження суб’єкта господарювання» суперечить як основним принципам державного нагляду, так і безпосередньо п. 3. ст. 5 самого законопроєкту.
Визначені у документі повноваження інспектора щодо тимчасової зупинки перевірки (на невизначений час) є необґрунтованими. Фактично це є завуальованим збільшенням встановленого граничного терміну проведення заходу державного нагляду лише за рішенням перевряючого.
Вказані у ст. 19 законопроєкту повноваження щодо тимчасової заборони (обмеження) діяльності окремих одиниць обладнання, цехів та в цілому суб’єктів господарювання лише за приписом органу державного екологічного контролю - без відповідного рішення суду - є неприпустимими. Це суперечить вимогам ст. 50 ЗУ «Про охорону навколишнього природного середовища» та ст. 293 Цивільного Кодексу України.
До того ж, зупинка виробничої діяльності великих підприємств на хоча б 3 робочі дні може призвести до збитків у десятки, а то і сотні млн.грн.
В УСПП вважають недостатньо обґрунтованими і розміри штрафів за порушення природоохоронного законодавства.
Зокрема, штрафи за промислове забруднення вже затверджені відповідними урядовими постановами згідно методики нарахування збитків. Останні розраховуються та стягуються з суб’єктів господарювання органами Держекоінспекції.
Також потребує вилучення норма про щорічне письмове повідомлення підприємствами встановленого робочого часу, а у разі його зміни - впродовж найближчих 12 годин.
Всі ці неузгодженості можуть збільшити адміністративний тиск на промисловість, переконані в УСПП. Відтак, закликали спікера і Раду врахувати висловлену позицію та суттєві зауваження, і повернути законпроєкт на повторне доопрацювання.