УСПП звернулося до прем’єр-міністра країни щодо постійної індексації цін на «Укрзалізниці»

Facebook Поділитись
УСПП звернулося до прем’єр-міністра країни щодо постійної індексації цін на «Укрзалізниці»

УСПП висловлює занепокоєння через заплановану щорічну індексацію тарифів на вантажоперевезення «Укрзалізницею». За цією ініціативою може приховуватись постійне підвищення тарифів – без гарантій покращення якості обслуговування та економічного обґрунтування впливу на виробників і держбюджет загалом. Нагадаємо, на сайті Міністерства інфраструктури України розміщені проекти постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2009 р. № 1392» та наказу Міністерства інфраструктури України «Про проведення щорічної автоматичної індексації тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов’язані з ними послуги на рівні індексу цін виробників промислової продукції». На думку експертів ділового союзу, це питання потребує додаткового ретельного аналізу, з урахуванням майбутнього впливу нововведень на стан розвитку експорторієнтованих секторів та загалом промислового комплексу. Про це йшлося на засіданні УСПП та Антикризової ради громадських організацій в Києві. За його результатами було підготовлене та направлене відповідне звернення до Прем'єр-міністра України Володимира Гройсмана.

Наголошується, що учасники ринку потребують гарантій покращення якості послуг, зниження загальних витрат, а також прозорості фінансово-інвестиційної програми з боку АТ «Укрзалізниця» (УЗ). Загалом проведення автоматичної щорічної індексації на рівні індексу цін виробників промислової продукції передбачається проводити чотирма етапами: з 01 лютого, 01 травня, 01 серпня, 01 листопада відповідного року, починаючи з дати набуття чинності постановою.

В основу обґрунтування зазначеної пропозиції покладено наявні об’єктивні труднощі АТ «Укрзалізниця» у пошуку ресурсів для нарощування капіталовкладень у модернізацію та оновлення рухомого складу та інфраструктури, і з цим складно не погодитися: знос парку локомотивів становить понад 95%, парку вантажних вагонів - більше 90%.

«Підхід менеджменту природного монополіста є зрозумілим з точки зору пошуку ресурсів для модернізації. Однак, на нашу думку, він не може слугувати універсальним інструментом для розв’язання АТ «Укрзалізниця» власних проблем за рахунок перенесення фінансового навантаження на увесь промисловий комплекс української економіки (зростання промисловості протягом 2016-2018 років становило відповідно 2,8%, 0,4% та 1,6%)», – підкреслюють в УСПП та АРГО.

На думку експертів, така ситуація лише підсилюватиме монопольне становище УЗ, виключатиме можливість врахування пропозицій інших учасників ринку, а також призводитиме до подальшого зростання вартості послуг по використанню вагонів УЗ, приватного вагонного парку тощо.

 Так, асоціація «Укррудпром» (гірничо-металургійний комплекс має частку в 43% загальних вантажних перевезень) зазначила: така ініціатива «Укрзалізниці» для економіки України буде коштувати 16,7 млрд.грн. ( або по прогнозованому курсу долара на 2019 рік - $560 млн.).

Відтак, у діловому середовищі пропонують здійснити аналіз впливу індексації на зростання собівартості основних позицій вітчизняного експорту, загалом рівень конкурентоспроможності національної продукції на зовнішніх ринках.

Мінінфрастуктури необхідно провести додаткові консультації з представниками експортоорієнтованих секторів щодо можливості відмови щоквартального перегляду тарифів на користь одноразової щорічної індексації.

Кабінету Міністрів України пропонується затвердити прозорий та зрозумілий для ринку принцип розподілу отриманих УЗ коштів, що фокусуватиметься на виконанні основних вимог вантажовідправників. Серед них: зменшення дефіциту вагонів та локомотивів, збільшення швидкості перевезень; зменшення операційних витрат УЗ; спрямування мінімальної частки витрат (наприклад, не менше 50%) на закупівлю нового рухомого складу та об’єктів інфраструктури, а не лише їх ремонту на власних підприємствах УЗ.

Окрім того, промисловці виступають за якісний контроль та аудит УЗ для унеможливлення неефективного використання коштів, закупівель у посередників за завищеними цінами тощо. Необхідно прискорити розробку законодавства щодо утворення Національної комісії з питань транспорту, діяльність якої сприяла б впровадженню економічно обґрунтованих тарифів, що сприйматимуться як ринкові бізнес-середовищем країни.