Український союз промисловців і підприємців разом з Антикризовим штабом стійкості економіки в умовах воєнного стану направили Президенту України комплексний «План керованої нормалізації кредитного ринку». У документі йдеться про необхідність вдосконалення монетарної політики та запуску механізмів, які дозволять стимулювати кредитування реального сектору, повернути інвестиційну активність та запобігти подальшій деградації промислового потенціалу.
У листі до Президента України Володимира Зеленського промисловці наголошують: попри стійкість фінансової системи під час війни, в її структурі накопичилися системні дисбаланси, які безпосередньо загрожують відновленню економіки.
Через різке звуження внутрішнього ринку, падіння обсягів виробництва, втрату частини валютної виручки та надприбутковість інструментів стерилізації ліквідності банки фактично перестали кредитувати реальний сектор.
За наявними даними, за час війни депозитна база банків зросла на 1,4 трлн грн, тоді як обсяг нових кредитів - лише на 171 млрд грн. Водночас банки інвестують рекордні обсяги коштів в іноземні боргові папери: з 2022 року їх частка зросла у 38 разів.
У результаті промисловість, логістика, будівництво, стратегічні галузі промисловості, у тому числі ОПК опинилися поза зоною доступного кредитування — навіть попри критичний запит бізнесу на інвестиції у відновлення виробництв та утримання кадрів.
УСПП підкреслює: за таких умов «проїдається» відновлювальний потенціал країни, стрімко зростають ризики структурної деградації економіки, а громади втрачають ресурс для розвитку.
Саме тому УСПП і АШ підготували і передали главі держави комплексний документ - «План керованої нормалізації кредитного ринку України», який містить такі ключові пропозиції:
1. Поступове зниження прибутковості депозитних сертифікатів НБУ.
Це дозволить скоротити пасивні доходи банків та мотивувати їх спрямовувати ресурси у кредитування.
2. Запровадження інструменту довгострокового рефінансування банків під низькі ставки для кредитування промисловості, МСП, логістики, інфраструктурних проєктів та житлового будівництва.
3. Ліміти на обсяги операцій із депозитними сертифікатами.
Банки зможуть розміщувати кошти в НБУ лише за умови, що їх кредитний портфель для реального сектору зростає відповідними темпами.
4. Диференціація нормативів резервування.
Менше резервів - для банків, які нарощують кредитування підприємств; більше - для тих, хто концентрується на операціях з НБУ.
УСПП та Антикризовий штаб пропонують уряду, НБУ та промисловим об’єднанням спільно опрацювати план і затвердити дорожню карту його реалізації.
У документі наголошується, що виконання запропонованих кроків не потребує додаткових бюджетних витрат і відповідає міжнародним підходам до макропруденційної політики.
На думку промисловців, саме зараз - у період надзвичайних викликів - держава має перейти до виваженої політики підтримки реального сектору, щоб захистити робочі місця, зберегти виробничу базу й забезпечити фінансові ресурси для повоєнного відновлення України.