В Україні обов’язково додаватимуть біоетанол до бензину: експерт назвав плюси та ризики

Facebook Поділитись
В Україні обов’язково додаватимуть біоетанол до бензину: експерт назвав плюси та ризики

З 1 травня 2025 року в Україні набуває чинності норма про обов’язкове додавання біоетанолу до бензину. Це передбачено законом, ухваленим ще в 2024 році, але до практичної реалізації дійшло лише тепер. Відтепер всі бензини, що реалізуються на українських АЗС, за виключенням марок з октановим числом 98 та вище, а також палива для Міністерства оборони та Державного резерву, повинні містити не менше 5% біоетанолу.

На думку експерта та спікера проєкту Об’єднання організацій роботодавців України і Міжнародної організації праці «Служба підтримки зеленої енергетики (Green Energy Help Desk)», доктора технічних наук, завідувача кафедри відновлюваних джерел енергії КПІ ім. І. Сікорського Василя Будька, нововведення має переважно позитивний ефект, але потребує зваженого підходу.

«Ця норма дозволяє налагодити власне виробництво біоетанолу й зменшити споживання імпортного бензину, що позитивно впливатиме на економіку та залучення бізнесу», — вважає експерт.

Біоетанол виготовляється шляхом зброджування вуглеводневої сировини, зокрема цукрових буряків, зернових культур чи кукурудзи. Як пояснив В.Будько, додавання невеликих кількостей біоетанолу до бензину сприяє кращому згорянню пального у двигунах внутрішнього згоряння, а отже — підвищує ефективність.

Однак є і технічні ризики. За словами доктора технічних наук, при вищих концентраціях біоетанолу, особливо у застарілих автомобілях, можливі проблеми з паливною системою:

«Біоетанол може роз’їдати гумові з’єднання, що може призвести до витоків пального та навіть вивести з ладу транспортний засіб. Саме тому необхідно дотримуватися розумних меж — до 15% біоетанолу в бензині зазвичай не несе ризиків», — наголошує експерт.

Паралельно, В.Будько звернув увагу ще на один напрям розвитку біопального ринку — виробництво біодизелю:

«Було б правильніше розвивати і біодизель, а не просто експортувати ріпак як сировину. Але в Україні ще не створене відповідне законодавство, яке б дозволяло налагодити ці процеси», — додав він.

В Європі біоетанол та біодизель активно застосовуються на спеціалізованих заправках і мають окреме маркування. В Україні ж реформа лише стартує, і її ефективність залежатиме не лише від технічних стандартів, а й від підтримки з боку держави, бізнесу та аграрного сектору.

Довідково. Триває проєкт Об'єднання організацій роботодавців України (ООРУ) Green Energy Help Desk з підтримки українського бізнесу у впровадженні енергоефективних рішень — ВДЕ, мікроенергосистем із полігенерацією.

Навчання охоплює більше 120 представників компаній з усієї України — власників, топменеджерів, технічних директорів, які шукають сталі енергетичні рішення в умовах війни з російським агресором.

Проєкт реалізується за підтримки Міжнародної організації праці (МОП) та фінансового сприяння Уряду Бельгії у межах ініціативи з відновлення та посилення стійкості українського бізнесу.