Пандемія коронавірусу оголила наявні економічні проблеми навіть в розвинутих країнах світу, поза тим, незмінною є їх політика на підтримку національних ринків і виробників. Антикризові заходи в ЄС, США та державах Азії базуються на невідкладних та рішучих заходах державного протекціонізму,програмах імпортозаміщення та локалізації виробництва.
За 8 місяців карантину Україна не те що не прийняла подібної програми підтримки індустрії і малого та середнього бізнесу, але й продовжує хибну політику імпорту продукції машино- і кораблебудування. При цьому національні заводи потерпають через брак обігових коштів, замовлень, хоча мають конкурентоспроможну, високотехнологічну продукцію.
Типовим прикладом, на жаль, стало незакінчене будівництво українського корвету проекту 58250 - розробки миколаївського державного підприємства «Дослідно-проектний центр кораблебудування”. Наразі з 2011 року реалізовано тільки третина проекту. Минулоріч Президент Зеленський доручив відновити дане будівництво, проте рішення не було втілене в життя. Влітку УСПП, Антикризова рада громадських організацій України, до якої входить більше сотні промислових, бізнес-асоціацій, відкрито звернулися до Глави держави із закликом підтримати національне кораблебудування та таки реалізувати проект по створенню українських бойових багатофункціональних суден. Було підраховано, що виробництво чотирьох необхідних ВМСУ кораблів за програмою «Корвет» проекту 58250 дозволить залучити до роботи понад 10 тисяч працівників у різних галузях ОПК на 8-9 років.
Натомість на фоні відсутності новин по українському проекту, наразі ведуться перемовини з Туреччиною про наміри започаткувати й імплементувати спільні проекти з будівництва бойових кораблів - мова йде про корвет турецької розробки типу «Ада» (Ada).
“Україна має провадити більш системну промислову політику - на цьому наполягають всі сектори економіки. Падіння у виробництві вже стало антитрендом останніх років, а цьогоріч ще більш посилилося через кризу, спричинену пандемією коронавірусу. Машинобудування показало -15% за 9 місяців 2020 року, за той же час легка промисловість втратила до 20 тис. робочих місць. “Антонов” з 2016 року не випускає серійних літаків. Маючи виробників типу “Мотор Січ” з її вже розробленими гелікоптерами і інфраструктурою їх обслуговування, гвинтокрили чомусь закуповуються у Франції. Маючи Крюківський вагонобудівний завод і його потужності - в країну постачаються тепловози із США, електропоїзди з Південної Кореї. Програму «Корвет» проекту 58250 - цілком реально довести до реалізації, це дасть чималий економічний ефект як для регіону, так і в середньостроковій перспективі - бюджету країни. Підтримувати виробників інших країн, їх розробки, ігноруючи інтереси національних - неприпустимо. Такий крок ще більш поглибить кризу в кораблебудуванні”, - заявили в УСПП.
В УСПП та АРГО відзначають, що суднобудівні заводи зазнають величезних труднощів з отриманням кредитів для модернізації виробництва, страждають від браку оборотних коштів – це є головними проблемами, паралельно із нечіткою та незрозумілою позицією держави щодо перспектив сфери.
Відтак, тут закликають Президента, уряд та парламент приділити нарешті увагу вітчизняній промисловості, розробити і прийняти Стратегію промислового розвитку, втілити державні програми в сферах авіа-, кораблебудування тощо.
Такі галузі в усьому світі розвиваються виключно за підтримки держави.
Свої пропозиції та розрахунки промислова спільнота озвучила в системних документах «Платформа економічного патріотизму» та «Пріоритетні заходи 2020: промисловий пакет», які передані владі та вивчаються в профільних міністерствах та комітетах Верховної Ради.