Вітчизняний авіапром: бути чи не бути?

Facebook Поділитись
Вітчизняний авіапром: бути чи не бути?

Ділова спільнота висловила велику стурбованість критичним станом авіабудівної галузі України. З цього приводу  Антикризова рада громадських організацій, УСПП направили листа  Президенту держави В.О.Зеленському.

«Без перебільшення, питання стоїть так – бути чи не бути в подальшому в Україні повноцінному авіабудуванню. В той же час Україна залишається у числі небагатьох держав світу, які утримують необхідні технологічні компетенції повного циклу створення серійної авіаційної техніки. В ДП «АНТОНОВ» можуть виробляти ряд сучасних транспортних та регіональних пасажирських літаків. Двигуни для цього виробляються на ДП «Прогрес» і  ПАТ «Мотор-Січ». Ведуться роботи з створення вертольотів та безпілотних літальних апаратів. Вітчизняні інститути і організації можуть розробляти комплексні проекти авіабудівних підприємств, і в цьому є зацікавленість ряду зарубіжних партнерів. Вдалось зберегти в значній мірі кадровий потенціал», – йдеться в листі на ім’я очільника  держави.

Основною причиною зупинки серійного виробництва літаків визначають відсутність в Україні комплексної  промислової політики, в тому числі програмного і стратегічного бачення авіабудування в цілому.  Сучасне авіабудування являється унікальним досягненням високотехнологічного промислового розвитку з притаманними йому великими ресурсний потоками, довгим циклом виробництва. Тому й  головною передумовою  успішного розвитку має стати збалансований державний протекціонізм в цій сфері, який включатиме  в себе базову системну довгострокову програму авіабудування, заходи, які формують державні преференції, визначають ринкові мотивації, забезпечують надходження інвестицій, доступ виробників до кредитних ресурсів за спеціальними програмами, збереження та оновлення  висококваліфікованих кадрів.  

«Дуже важливо домогтися виконання відповідними уповноваженими державними органами розпорядження Президента України щодо розробки та затвердження урядом Державної цільової науково-технічної програми розвитку авіаційної промисловості. Саме цей крок може стати відправним для подальших позитивних змін. Програма набуває особливої актуальності у зв’язку з ініціативою створення національної  авіакомпанії в країні, що може оздоровити конкурентну ситуацію на ринку авіасполучень, покращити якість,  забезпечити  різноманітність авіатранспортних  послуг, знизити ціну для пасажирів та перевізників вантажів. Безумовно, нова компанія потребуватиме й новий парк літаків. Природно, що частина з них могли б стати середньомагістральними літаками  вітчизняного виробництва», – підкреслив  президент УСПП, голова Антикризової ради громадських організацій Анатолій Кінах.

Він наголосив на неприпустимості деградації державного управління, через що стає можливою перспектива втрати можливостей для відновлення виробництв: «Ігнорування необхідності прийняття своєчасних системних рішень на державному рівні, низький рівень виконавської дисципліни та координації зусиль різних гілок влади зі створення сучасної структури управління та забезпечення необхідними механізмами та ресурсами конкурентоспроможного розвитку наближує українське авіабудування до незворотності негативних процесів».

Ділова громадськість звертає увагу на те, що  не розв’язані протягом останнього десятиріччя проблеми вітчизняного літакобудування у негативний спосіб позначаються на стані модернізації оборонного потенціалу в умовах існуючих викликів національній безпеці країни. Крім того, руйнівного впливу на виробничі процеси у авіабудівельній галузі додають наслідки поширення вірусної інфекції COVID-19 та пов’язані з цим жорсткі карантинні заходи.

Промисловці і підприємці висловили готовність підтримувати комунікації із вітчизняними виробниками авіатехніки,  всіляко сприяти уряду та експертам  у справі підготовки Державної цільової науково-технічної програми розвитку авіаційної промисловості в максимально короткий термін.