Вітчизняний автопром втратив потенційного світового інвестора – через недосконалий діловий клімат в Україні

Facebook Поділитись
Вітчизняний автопром втратив потенційного світового інвестора – через недосконалий діловий клімат в Україні

Автомобільний концерн Skoda Auto відмовився будувати сучасний завод в Україні, повідомляють в компанії Єврокар. Причини – в Україні так і не були врегульовані митні і податкові стимули для розвитку індустріальних парків, тут не займаються розвитком ринку електромобілів. В компанії вважають, що країна втратила можливість отримати 1,4 млрд. євро інвестицій і створити близько 5 тис нових робочих місць. Такою є ціна відсутності сучасної промислової політики, брак розуміння вітчизняними високопосадовцями потреби розвивати інвестиційний та діловий клімат в країні, зокрема – в галузях із високою доданою вартістю. На цьому наголосив президент УСПП, голова Антикризової ради громадських організацій Анатолій Кінах.

«За останні 10 років використання виробничих потужностей становить лише 2% від створених, втрачено до 200 тисяч робочих місць в автомобілебудуванні та суміжних галузях. Займаючи колись 7-му сходинку серед євровиробників та приносячи до 4% ВВП країні, наразі сфера автопрому знаходиться на межі виживання. У лютому 2019 року на українських заводах було вироблено лише 314 одиниць автотранспортної техніки, що на 56% менше, ніж роком раніше», – каже лідер ділової спільноти.

Анатолій Кінах підкреслив, що наразі світовий ринок автомобілебудування зростає, і Україні вигідно було б запропонувати власні потужності, які можуть забезпечити сотні мільйонів доларів податкових надходжень в бюджет та розвиток належного технологічного рівня економіки країни, що наразі скочується в агросировинну «яму». Адже ті конкурентні переваги, які сьогодні присутні в нашій країні – географічне положення, ЗВТ з ЄС та кваліфікована робоча сила – створюють значні можливості для локалізації виробництва на її території в якості виробничого майданчика.

«Відродження автопрому можливе, воно може дати потужний стимул для росту ВВП. Адже ще у 2008 році галузь приносила до 900 млн. доларів валютних надходжень за рахунок експорту та 820 млн. дол. на рік податків в бюджет. Одне робоче місце на автозаводі створює мінімум 8-10 місць за кооперацією, що значно вирішуватиме проблему із працевлаштуванням кваліфікованих спеціалістів в Україні замість їх виїзду за кордон», – відзначає А.Кінах.

На його думку, галузь навіть не потребує фінансових вливань з боку держави, необхідні лише стимули для розвитку на законодавчому рівні.

Так, ще рік тому Антикризова рада громадських організацій разом із компаніями «Укравтопром», «Єврокар», «Укравто» тощо провели круглий стіл та прийняли резолюцію-звернення до Верховної Ради та уряду щодо відродження автомобілебудування. На законодавчому рівні необхідне впровадження фіскальних та митних стимулів для учасників індустріальних парків; пакет стимулів для розвитку української промисловості в цілому; вдосконалення законодавчих умов для збільшення частки закупівель вітчизняної продукції, зокрема автомобільної техніки, на ринку публічних закупівель; розробка і прийняття Закону «Про підтримку вітчизняного автомобілебудування шляхом створення автомобільного кластеру». Йому має передувати урядова концепція розвитку автопрому, низка рішень щодо відновлення рівня професійно-технічної освіти для підготовки кадрів та ін.

Також необхідний запуск Експортно-кредитного агентства, механізми компенсації інвестору коштів за створення інфраструктури (енерго- і водопостачання, під’їзні дороги тощо).

«Ці заходи можуть повністю змінити вектор автомобілебудування з падіння на ріст. Адже галузь дуже залежна від інвестицій, переважно зовнішніх, тому послідовна та прогнозована економічна політика в державі, поліпшення інвестиційного клімату привабить капіталовкладників. Причому необхідно створювати особливий інвестиційний клімат із значними перевагами перед країнами-сусідами, які вже давно налагоджують податкові стимули для виробництва, привабливий інвестиційний клімат. Нині ми мусимо їх випереджати», – прокоментував президент УСПП.

Узбекистан, Казахстан – держави, які донедавна не мали автозбирального виробництва, завдяки саме стимулам від держави почали швидко нарощувати ці потужності.

Потрібно також ухвалення на законодавчому рівні стимулювання виробництва екологічного транспорту та його складових. Це запропонували самі автовиробники, розраховуючи на сталі перспективи розвитку своєї галузі.